گردش سفته بازان ریال محدود شد

گردش سفته بازان ریال محدود شد سیب پال: محدود كردن گردش سفته بازان ریال، تغییر نحوه محاسبه سود سپرده های كوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار و كنترل نقدینگی از مهم ترین اقدامات بانك مركزی در دولت دوازدهم بوده است.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، دولت دوازدهم در آستانه هفته دولت، گزارش چكیده محورهای مهم عملكرد خودرا در حوزه های مختلف اطلاع رسانی كرده كه در بخش بانكی آن، به محدود كردن گردش سفته بازان ریال بعنوان یكی از مهم ترین اقدامات در این بخش اشاره شده است.
بر طبق این گزارش، حذف چك های تضمینی قابل پشت نویسی دوم و محدود كردن مبلغ تراكنش پورتفوی بانكی به ۱۰۰ میلیون تومان به ازای هر شماره كارت ملی و ۵۰ میلیون تومان هر كارت بانكی نقش اساسی در كنترل گردش سفته بازان ریال داشته و عملاً ده ها هزار میلیارد تومان گردش سفته بازانه ریال را از چرخه بازارها (خصوصاً بازار ارز و سكه) خارج كرده است.
همین طور با كنترل پوزهای خارج از كشور علاوه بر محدودسازی آنها، امكان حمله سفته بازانه بوسیله پوزهای بانكی در كشورهای تركیه، كانادا، عراق، افغانستان را به شدت محدود شد.
بانك مركزی همین طور كنترل و مدیریت گواهی سپرده های ویژه ۲۰ درصدی كه اواخر سال ۱۳۹۶ برای كنترل بازار ارز عرضه شده بود را در دستور كار خود قرار داد و با تبدیل تدریجی آن به گواهی های ۱۸ درصدی و جلوگیری از هجوم آن به سایر بازارها كه نزدیك به ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بود، از برخی مشكلات احتمالی و افزایش نرخ تورم جلوگیری كرد.
یكی دیگر از اقدامات بانك مركزی در سال گذشته، تغییر در نحوه محاسبه سود سپرده های كوتاه مدت بانكی از روزشمار به ماه شمار بود كه این اقدام ضمن اینكه سیالیت منابع كوتاه مدت برای عملیات سفته بازی را به شدت محدود كرد، سبب كاهش هزینه قیمت تمام شده پول برای بانك ها شد.
یكی از مواردی كه چندین بار كارشناسان، نمایندگان مجلس و... نسبت به آن انتقاد كردند، افزایش حجم نقدینگی در دولت دوازدهم بود؛ با این وجود، كنترل نقدینگی و جلوگیری از رشد شدید آن با وجود شرایط خیلی مشكل نیمه دوم سال ۱۳۹۷ بعنوان یكی از اقدامات مهم بانك مركزی در گزارش دولت دوازدهم آمده است.
در این گزارش اشاره شده: در صورتیكه همگان مدعی رشد سریع نقدینگی بودند و تصور ابرتورم و نظایر آنرا می كردند، بانك مركزی توانست رشد نقدینگی سال ۱۳۹۷ را در حد رشد سال ۱۳۹۶ (۲۳ درصصد) حفظ و تورم را در حدود ۳۰ درصد تا آخر سال ۱۳۹۷ كنترل كند.
بانك مركزی در پرداخت تسهیلات به بخش تولیدی نیز عملكرد حدودا مناسبی از خود به جا گذاشته؛ به طوریكه كمك به اشتغال پایدار روستایی، صنایع خودرو و قطعه سازی بعنوان بخش های مورد توجه این بانك بوده و تا اختتام خرداد ماه سال جاری مجموعاً ۷.۸ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال پایدار روستایی پرداخت شده كه زمینه ایجاد ۲۳۷ هزار شغل جدید را فراهم نموده است.
همین طور تامین اعتبار ۴۰۰۰ میلیارد تومانی برای قطعه سازان نیز از طرف بانك مركزی انجام شده است.




منبع:

1398/06/03
15:08:18
5.0 / 5
3802
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است