برای ارسال به مجلس

مالیات بر عائدی سرمایه منتظر تأیید وزیر اقتصاد

مالیات بر عائدی سرمایه منتظر تأیید وزیر اقتصاد به گزارش سیب پال با گذشت حدود یكسال از وعده وضع فوری مالیات بر عائدی سرمایه، به تازگی معاون وزیر اقتصاد از آماده بودن این لایحه به شرط تایید وزیر اقتصاد اطلاع داده است.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، ماجرای مالیات بر عائدی سرمایه از مرداد سال گذشته آغاز شد؛ زمانی كه فعالیت های دلالی در اقتصاد شدت گرفت و بازارهای سرمایه ای بعد از افزایش قیمت دلار یكی بعد از دیگری ملتهب شدند و نقدینگی ۱۶۰۰ هزار میلیاردی مانندی سیلی همه بازارها را درنوردید.
اوایل مردادماه سال گذشته حسین میرشجاعیان - معاون وقت وزارت اقتصاد - در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه با طرح مالیات بر سرمایه ها می توان جلوی سفته بازی ها را گرفت، از تشكیل كارگروهی ویژه در وزارت اقتصاد برای اجرای این طرح اطلاع داد.
از زمان وعده تشكیل این كارگروه كه قرار بود به صورت ویژه و فوری برای مالیات بر سرمایه تدبیری بیاندیشد، حدود یكسال می گذرد و در این مدت دلالان هرچه خواسته و توانسته اند با اقتصاد كشور و بازارهای مختلف مانند بازار مسكن كرده اند و با این وجود حتی لایحه این نوع مالیات برای عرضه به مجلس هم آماده نشده است.
در اقتصاد بدون مالیات بر عائدی سرمایه ایران، هیچ خرید و فروش و فعالیت سوداگرانه ای مالیات نمی دهد، در حالیكه فعالیت های مولد با انواع و اقسام مالیات ها احاطه شده اند و چه بسا در سال بدون نفت اقتصاد ایران، مجبور شوند جور كمبود درآمدهای دولت را هم بكشند.
پیش از این مسئولان وزارت اقتصاد از آماده شدن لایحه مالیات بر عائدی سرمایه تا اواخر خردادماه اطلاع داده بودند كه با گذشت ۱۰ روز از تیرماه هنوز خبری از این لایحه نیست. با این وجود محمدعلی دهقان دهنوی - معاون اقتصادی وزارت اقتصاد - درباره آخرین وضعیت تدوین این لایحه گفته كه كلیات این لایحه به تأیید كارشناسان رسیده است كه در صورت تأیید وزیر اقتصاد اواخر همین هفته آماده و در نهایت تحویل مجلس خواهد شد.
دهقان دهنوی با بیان این كه مالیات بر عایدی سرمایه در هر كشوری مورد استفاده قرار می گیرد، اظهار داشت كه در تدوین این لایحه باید ملاحظاتی را در نظر بگیریم تا سبب انحراف و جابجایی سرمایه ها به جاهای دیگر نشویم.
بر این اساس ظاهراً باید تا میانه های تیرماه هم برای تهیه لایحه مالیات بر عائدی سرمایه صبر نماییم، اما این تازه آغاز مسیر خواهد بود، چون كه مالیات بر عائدی سرمایه احتمالاً به یكی از جنجالی ترین طرح های اقتصادی كشور تبدیل خواهد شد كه حتما در مجلس هم لابی های مختلفی را فعال می كند كه همین مساله سبب می شود كار تصویب لایحه به درازا بكشد.
از طرف دیگر همانطور كه می دانیم چند ماهی بیشتر به عمر مجلس دهم باقی نمانده و اگر این لایحه زودتر به مجلس نرود و توسط نمایندگان همین دوره تصویب نشود احتمالاً كارش برای تصویب در دوره های بعدی سخت تر و طولانی تر هم خواهد شد.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، مالیات بر عائدی سرمایه، تكنیكی اقتصادی برای پیشگیری از فعالیت های سوداگرانه است كه علاوه بر هدایت منابع مالی به سمت فعالیت های مولد می تواند سبب كاهش شكاف های اقتصادی و اجتماعی در جامعه شود. سازوكار دریافت این مالیات در همه جای دنیا بگونه ای است كه بر خرید و فروش های سودآوری كه بدون ایجاد هیچ ارزش افزوده ای سبب سود رساندن به صاحبان سرمایه می شود مالیات می بندد.




منبع:

1398/04/10
20:04:41
5.0 / 5
3793
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است