دولت در اقتصاد پارو نزند

دولت در اقتصاد پارو نزند به گزارش سیب پال با عنایت به تاكید رهبر معظم انقلاب بر لزوم هدایت اقتصاد از جانب دولت به جای دخالت در آن، یك اقتصاددان تفاوت این دو مورد را در تفاوت سكانداری و پارو زدن در یك كشتی تشبیه كرد و اظهار داشت كه دولت باید نقش سكانداری و فعالان اقتصاد هم نقش پارو زدن را بر عهده بگیرند تا اقتصاد بتواند در راه پیشرفت خود قرار گیرد.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، عدم دخالت دولت در اقتصاد مقوله ای است كه هم اكنون كمتر اقتصاددانی می تواند منكر لزوم آن شود. دخالت دولت در اقتصاد مبحث تازه ای نیست و قبل از این خیلی از اقتصادها كه اصلی ترین آنها اقتصاد شوروی است با وجود دخالت دولت به افت بازدهی و در نهایت ورشكستگی كشیده شده اند.
اخیراً هم رهبر معظم انقلاب بر لزوم ایفای نقش هدایت و نظارت توسط دولت در اقتصاد به جای دخالت این نهاد در اقتصاد تاكید فرموده بودند كه با عنایت به مسائل پیش آمده در اقتصاد كشور تاكید باردیگر بر آن ضروری به نظر می آید.
در همین باره حامد پاك طینت - كارشناس اقتصادی - در گفتگو با ایسنا، با اشاره به اینكه تفاوت هدایت و دخالت دولت در اقتصاد همانند تفاوت سكانداری و پارو زدن در كشتی است، اظهار نمود: وظیفه دولت در اقتصاد پارو زدن نیست بلكه بخش بزرگی از اقتصاد كه با عنوان بخش خصوصی شناخته می شود، وظیفه پارو زدن و فعالیت اقتصادی برای پیش بردن اقتصاد را برعهده دارد و در این زمینه دولت فقط باید به نظارت و سیاستگذاری بپردازد.
این اقتصاددان با اشاره به دخالت دولت در قیمت گذاری، توزیع و دادن یارانه به اقتصاد افزود: دولت نه تنها در اقتصاد دخالت مقرراتی دارد، بلكه حتی به لحاظ اجرایی هم در این عرصه حضور دارد و حتی تولید می كند. در صنایع هوایی یا پتروشیمی دولت كماكان خویش را درگیر تولید كرده است.
او با اشاره به اینكه اگر بخش خصوصی از ابتدا در جریان اقتصاد فعال تر می بود شاهد این حجم از مشكلات اقتصادی نبودیم، اظهار نمود: بخش خصوصی می تواند به تنهایی مسیر خویش را در اقتصاد باز كند در حالیكه دولت در مقابل موانع بسیار كند و منفعل برخورد می كند.

مداخله دولت در اقتصاد، انحصار می آورد
این اقتصاددان مداخله دولت در اقتصاد را سبب ایجاد انحصار توصیف كرد و اظهار داشت: هرچقدر دولت در اقتصاد دخالت كند سبب ایجاد انحصار می شود. نمونه این اختلال را می توان در بخش خودروسازی مشاهده كرد كه به سبب وجود انحصارها شاهد مشكلات فعلی در این بخش هستیم.
او با اشاره به انگیزه و سرمایه گذاری بعنوان عواملی كه می توانند سبب ایجاد اشتغال توسط بخش خصوصی شوند اظهار داشت كه تقویت بخش خصوصی می تواند خود به خود سبب افزایش اشتغال در اقتصاد باشد و دیگر نیازی به دخالت دولت با هزینه های سنگین برای انجام این كار نیست.
پاك طینت دخالت دولت در اقتصاد را سبب از بین برد شاخص رقابت ارزیابی و اظهار نمود: زمانی كه دولت در نرخ گذاری دخالت كند، خیلی از تولیدكنندگان بخش خصوصی از رقابت صرف نظر خواهند كرد. نمونه این قضیه را می توان در اقتصاد دولت در نرخ گذاری ارز و حتی دخالت دولت در توزیع گوشت مشاهده كرد كه با دخالت خود در این بازار سبب آشفته كردن و حتی افزایش قیمت در آن شد.
او با اشاره به قیمت گذاری بعنوان عاملی برای از بین بردن انگیزه تولیدكنندگان و در نهایت كمبود و افزایش قیمت كالاهای تولید شده در اقتصاد، به افزایش تصدی گری دولت در اقتصاد هم بعنوان یك عارضه دیگر اشاره نمود و اظهار داشت: دخالت دولت در كوچك ترین جزئیات در اقتصاد سبب بزرگ شدن دولت و دستگاه بروكراسی خواهد شد كه این مساله در نهایت عامل تولید رانت در اقتصاد خواهد شد كه سبب به وجود آمدن دیگر بیماری ها در اقتصاد خواهد شد.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، عدم دخالت دولت در اقتصاد و حركت به سمت هدایت و نظارت گری در این بخش، مسأله ای است كه قبل از این رهبر معظم انقلاب در توضیح مسائل اقتصادی كشور به آن اشاره فرموده بودند.



1398/04/09
01:08:13
5.0 / 5
3776
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است