شرط خرج كردن ارز ۴۲۰۰ تومانی بانك ها، سازمان حسابرسی، حساب كشی می كند

شرط خرج كردن ارز ۴۲۰۰ تومانی بانك ها، سازمان حسابرسی، حساب كشی می كند سیب پال: طبق قانون، بانك ها می توانند ارز 4200 تومانی تخصیص یافته شان را با حاشیه سود به افراد معرفی شده بانك مركزی یا در كالاهای غیر اساسی با نرخ نیمایی خرید و فروش كنند. بر این اساس مقرر است تمام ارزهای تخصیص یافته به بانك ها به ریز توسط سازمان حسابرسی كشور بررسی شود.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، امیر مسعود رزازان، نایب رییس هیأت مدیره بانك تجارت اظهار نمود: تكلیف بانك ها به استناد مجموعه مقررات ارزی، مشخص شده است تا ارزهای خریداری شده را در چه قالبی بفروشند یا توزیع كنند.
وی افزود: روند نگهداری، فروش و توزیع ارزهای بانكی توسط سازمان حسابرسی كشور بررسی می شود.
این مقام مسئول با اشاره به جزئیات تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به بانك ها اضافه كرد: در سال قبل حدود ۳.۶ میلیارد دلار خرید ارز داشتیم و در همان میزان هم ارز بفروش رساندیم. تمام ارزهای تخصیص یافته به بانك ها به ریز حسابرسی می شود.
وی اظهار داشت: بانك ها طبق مقررات می توانند ارزها را با حاشیه سود به افراد معرفی شده بانك مركزی یا در كالاهای غیر اساسی با نرخ نیمایی خرید و فروش كنند كه در تمام این سال ها حساب های ارزی و سپرده های ارزی هم در بانك به صورت شفاف انجام شده است.
رزازان اظهار داشت: مابه التفاوت مطالبات ارزی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد دلار است.
وی بیان كرد: در گزارش حسابرسی ما آمده حد مجاز نقض شده است و بانك دیگر در حوزه تخلفات قرار ندارد. در سال ۱۳۸۸ مطالباتی از دولت داشتیم. از طرفی یكسری منابع صندوق ذخیره ارزی به بانك ها داده بود و از سویی تسهیلات به واردكنندگان دادیم. همان سال مجلس، دولت را مكلف به پرداخت بدهی اش به بانك ها كرد.
این مقام مسئول افزود: دولت وقت به سبب كمبود بودجه برای تسویه بدهی، بدهی های صندوق ذخیره ارزی را با طلب خود تهاتر و عنوان نمود كه "هرگاه بدهی خودرا از واردكننده گرفتیم آنرا برای خود برداریم". سال ها با این روند به صورت كاملاً الزامی بانك ها در تسهیلات ارزی با نرخ های پنج درصد گرفتار اختلالات محاسباتی و آنرا در مقابل سود سپرده های ۱۵ تا ۲۰ درصدی قرار گرفتند. سودهای پرداختی و ریال های قبلی ناشی از این پوزیشن مثبت سال ۱۳۸۸ است.
رزازان اظهار داشت: بانك ها از تورم سودی نمی برند و در شناسایی تسهیلات ارزی هم سودجویی نكرده اند.
طبق اعلام بانك تجارت، وی بیان كرد: تمام بانكهای كشور شامل دولتی و غیر دولتی در تهاتر بدهی دولت با بانك ها دخیل بودند. تمام خرید و فروش های ارزی در سایه قانون انجام شده است، برای اینكه این بانك متعلق به دولت می باشد.




منبع:

1398/04/03
14:10:47
5.0 / 5
3829
تگهای خبر: ارز , بانك , بانك مركزی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است