ریزش شاخص ها در روز تحریم خلیج فارس

ریزش شاخص ها در روز تحریم خلیج فارس سیب پال: با وجود رشد چشم گیر بازار سرمایه از شروع سال 98 ریزش روز گذشته چندان تعجب بر انگیز نبود. با این همه دو دلیل را بعنوان اصلی ترین دلیلهای سقوط بازار در روز آغازین هفته می توان برشمرد.


به گزارش سیب پال به نقل از خبر آنلاین، با شروع سال ۹۸ و تداوم افزایش نرخ تورم و كاهش رشد اقتصادی كه از سال قبل شروع شده بود، روز به روز بر ارزش سهام در بازار سرمایه افزوده می شد. این شرایط به شكلی رقم خورد كه در دیگر بخش ها خصوصاً بنگاه های كوچك و متوسط عملا شرایط سخت تری رقم خورد و حتی انتظار كاهش اشتغال و افزایش بیكاری از طرف كارشناسان برای سال جاری محتمل اعلام می شود؛ بورس به مكانی برای جذب نقدینگی و سرمایه های خرد و متوسطی تبدیل شد كه مانند سال قبل دیگر بازار ارز، طلا، مسكن و خودرو را برای خود مناسب نمی دانستند. گرچه این مهم حاكی از بالا به پایین بودن نرخ تورم و بحران اقتصادی در كشور است، كه البته در جای خود قابل بررسی است اما حداقل به تعمق بازار اغلب كم عمق سرمایه در كشور یاری رساند.
شاخص كل در بازار دو هزار و ۸۹ واحد افت داشت و در نهایت این شاخص به رقم ۲۲۲ هزار و ۳۸۷ واحد رسید. در معاملات امروز پنج میلیارد و ۳۲۷ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال در ۳۲۲ هزار نوبت داد و ستد شد. با عنایت به تحریم هلدینگ خلیج فارس كه سهم بیشتر از ۴۰ درصدی از كل بخش پتروشیمی كشور را دارد، واضح بود كه بازار سرمایه هم متاثر شود. یكشنبه سیاه یا همان سقوط شاخص ها در روز ۲۲ دی ماه سال ۹۲ نیز در حالی رخ داد كه نمایندگان مجلس خواستار واقعی كردن قیمت خوراك پتروشیمی ها شده بودند كه این امر سبب افزایش قیمت محصولات پتروشیمی در كشور شد و با سرعت هر چه تمام تر یك سقوط تاریخی و یك روز سخت را برای بورس بازان ایرانی رقم زد. ۲۲۳۲۲۳


منبع:

1398/03/20
11:49:23
5.0 / 5
3924
تگهای خبر: آنلاین , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است