چند نكته درباره برنامه جامع بهره وری ایران

چند نكته درباره برنامه جامع بهره وری ایران به گزارش سیب پال یادداشت/گیتا جهانگیری - معاون برنامه ریزی، آموزش و شبكه بهره وری سازمان ملی بهره وری ایران


بهره وری موضوعی است كه از ابعاد مختلف به آن نگریسته شده و هر روز كاربرد و اهمیت آن بیشتر از پیش روشن می شود. با عنایت به محدودیت منابع و نامحدود بودن نیازها و افزایش جمعیت، بهبود و ارتقای بهره وری نه یك انتخاب بلكه یك لزوم است. امروزه سازمان هایی موفق خواهند بود كه بتوانند دانش، بینش و رفتار بهره وری را در مدیران و كاركنان خود ایجاد كنند. بینشی كه بتواند فكر كردن، خلاقیت، آفریدن و نوآوری را در سازما ن ها خلق كند. در این رابطه با عنایت به مشكلات عدیده ای كه سازمانهابا آن روبه رو هستند اهمیت توجه به بهره وری و اشاعه فرهنگ بهره وری بیشتر از پیش احراز می شود. براین اساس و حسب «ماده ۷۹» قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی كشور، می بایست یك سوم از رشد ۸ درصدی اقتصاد از محل ارتقای بهره وری تامین گردد. در این راستا، سازمان ملی بهره وری ایران مكلف شد با تدوین برنامه جامع بهره وری كشور زمینه های حصول این امر را فراهم آورد.
برنامه جامع بهره وری كشور سندی دراز مدت است كه با اتكا به تركیب دو نگرش راهبردی و فرآیندی طراحی شده است. مبنای تدوین این برنامه بعضی از آموزه های قرآنی و دینی، اسناد بالادستی نظام شامل قانون اساسی، سیاست های كلی نظام و برنامه های توسعه ای است. برنامه جامع بهره وری كشور از «سند مفهومی برنامه ی جامع بهره وری كشور» كه در سازمان ملی بهره وری ایران در چارچوب یك پژوهش جامع به انجام رسیده است، برداشت شده و اقدامات اجرایی آن مبنای فعالیت­های سازمان ملی بهره وری ایران قرار گرفته است.
به منظور تدوین این برنامه جلسات مختلف تعاملی با حضور نمایندگان سازمان ها و دستگاه های اجرایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی كشور برگزار شده است. لازم به ذكر است كه در تدوین برنامه از نقطه نظرات بخش خصوصی و بعضی از سازمان های غیردولتی هم استفاده شده است. برنامه جامع بهره وری كشور در یكم تیرماه ۱۳۹۴ مورد تصویب كمیسیون اقتصادی هیات دولت و در تاریخ ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ توسط معاون اول محترم ریس جمهور به كلیه دستگاه های اجرایی كشور ابلاغ گردید.
بر مبنای تعاریف ارائه شده در برنامه جامع بهره وری كشور، بهره­وری تلفیقی از كارایی و اثربخشی است و می ­توان اظهار داشت كه بهره­ وری آمیزه­ ای از «درست انجام دادن كار» و «كار درست را انجام دادن» است. ازاین رو برنامه ریزی برای استفاده بهینه از منابع كشور و اولویت گذاری فعالیت ها می بایست منطبق با اصول بهره وری صورت گیرد. از اهم اقدامات اجرایی بخش ۱۱ برنامه می توان به تدوین وابلاغ نظامنامه متولیان بهره وری دستگاههای اجرایی، تدوین وابلاغ دستورالعملهای سنجش بهره وری، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی بهره وری، بكارگیری ظرفیتهای سازمان برای انتقال دانش وتجارب بین المللی خصوصا سازمان بهره وری اسیایی و تدوین اسناد پشتیبان برنامه های هفتگانه بهره وری در حوزه های ارتقای بهره وری سبز، آب، نظام آموزشی، توسعه پایدار ورقابت پذیری، نظام اداری، نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی وانرژی اشاره نمود. امید است با عملیاتی شدن برنامه جامع بهره وری كشور و همراهی كلیه ذینفعان بهره وری شاهد بیشترین اثر گذاری بهره وری بررشد اقتصادی كشور باشیم.




منبع:

1398/03/03
22:51:58
5.0 / 5
3847
تگهای خبر: اقتصاد , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است