اطلاعات بانكی مؤدیان كف دست مالیاتی ها

اطلاعات بانكی مؤدیان كف دست مالیاتی ها سیب پال: نمایش اطلاعات بانكی مؤدیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تصمیمی است كه اخیراً بانك مركزی دستور آنرا به بانك ها ارسال كرده است. اقدام خوبی كه مشابه آنرا می توان در سایر حوزه های مربوط به افزایش عدالت اجتماعی مانند حذف یارانه پردرآمدها نیز اجرا كرد.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، در عصر جدید "اطلاعات" ركن تصمیم گیری های كلان در حوزه های اقتصادی می باشد. تصور كنید بعنوان یك سیاست گذار می خواهید برنامه هایی را برای افزایش عدالت در جامعه پیاده كنید. در نخستین قدم و پیش از هر تصمیم گیری باید اطلاعات اقتصادی صحیح و كاملی از میزان درآمد افراد جامعه خود داشته باشید.
از طرف دیگر به سبب وجود فضاهای الكترونیك در عصر جدید، دیگر نیازی به كاغذبازی های طولانی نیست و می توان بوسیله شبكه های الكترونیك و اتصال آنها به یكدیگر یك بانك اطلاعاتی عظیم به وجود آورد تا از این طریق تصمیم گیران بتوانند تصمیمات خودرا با اطمینان بیشتری اتخاذ كنند.
در این بین سازمان امور مالیاتی به سبب سروكار داشتن با مساله مالیات گیری و نقش آن در تعدیل ثروت و ایجاد عدالت اجتماعی نیاز فوق العاده ای به اطلاعات دقیق و به روز از درآمدهای مالیاتی دارد و در این راستا چه نهادی بهتر از بانك ها می توانند به آن كمك كنند.
در همین زمینه اخیراً بانك مركزی در بخشنامه ای به بانك ها ابلاغ نمود كه طبق قانون بودجه سال ۱۳۹۸ لیست حساب ها و اطلاعات كلیه تراكنش های بانكی مؤدیان به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.
امثال این تصمیم علاوه بر اینكه می تواند به برنامه ریزی درست كمك نماید، همین طور می توانند موجب افزایش شفافیت در فضای اقتصادی هم بشوند. در این مورد خاص، از اطلاعات بانك ها بعنوان اصلی ترین مراجع پولی و مالی در كشور می توان در حوزه های دیگری مانند تخصیص یارانه ها و حذف یارانه افراد پردرآمد هم استفاده نمود. یارانه بگیرانی كه با وجود گردنگیر قانون برای غربال گری اما در ماه حدود ۷۸ میلیون نفر را شامل می شود.
به هر حال تصمیم اخیر بانك مركزی در دادن اطلاعات بانكی مؤدیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی، علاوه بر اینكه می تواند در پیشبرد طرح هایی مانند طرح مالیات بر عائدی سرمایه مؤثر باشد، می تواند مقدمه ای برای تهیه یك بانك بزرگ اطلاعات مالی در كشور برای مصارف گوناگون شود.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس در جریان تصویب قانون بودجه سال ۱۳۹۸ مقرر كردند كه تمامی بانك ها و مؤسسات مالی و اعتباری موظفند، برمبنای درخواست سازمان امور مالیاتی لیست حساب های بانكی و اطلاعات مربوط به كلیه تراكنش های بانكی (درون بانكی و بین بانكی) مؤدیان را به صورت ماهانه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.




منبع:

1398/02/31
15:18:49
5.0 / 5
3695
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است