نگاهی به آینده ی نفت در بورس

نگاهی به آینده ی نفت در بورس سیب پال: برمبنای قانون بودجه سال جاری، وزارت نفت مكلف شده حداقل شش میلیون بشكه در ماه را در رینگ صادراتی بورس انرژی عرضه نماید و این در شرایطی است كه دو بار از شروع سال جاری این عرضه صورت گرفته است.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، تابحال نفت خام سبك ۹ بار در بورس عرضه شده كه شش مرتبه بدون مشتری مانده است؛ موضوعی كه خیلی از كارشناسان علت آنرا چالش های موجود در این عرصه می دانند البته طبق گفته های امیرحسین تبیانیان - نماینده شركت ملی نفت در بورس - حالا شیوه نامه بورس انرژی تغییر كرده و علت تأخیر در عرضه نیز تنظیم اطلاعیه عرضه بوده چونكه مقرر است عرضه نفت برمبنای شیوه نامه جدید صورت بگیرد تا شاید از این طریق شاهد تحولی در این عرصه باشیم.
وی از عرضه نفت و میعانات گازی در بورس در هفته آینده آگاهی داد و اضافه كرد: درباره میزان نفت سبك، سنگین و میعانات گازی باید گفت حجمی كه در قانون تصویب شده حداقل شش میلیون بشكه است كه از این میزان دو میلیون بشكه نفت خام سبك، دو میلیون بشكه نفت خام سنگین و دو میلیون بشكه میعانات گازی پارس جنوبی است كه به صورت حداقل در نظر گرفته شده است.
وی با تاكید به این مساله كه شركت ملی نفت نیز این آمادگی را دارد كه به تناسب تقاضا بورس عرضه بیشتری را داشته باشد، اظهار نمود: تمام تلاش ما این است كه در هفته آینده عرضه نفت و میعانات گازی از سر گرفته شود و بتوانیم برمبنای شیوه نامه سال ۱۳۹۸ این امر را اجرایی نماییم تا وقفه ای كه به وجود آمده سریع تر برطرف شود.
تبیانیان با بیان این كه تغییرات اعمال شده در شیوه نامه بطور قطع شرایط بهتری را نسبت به سال قبل رقم خواهد زد، ابراز كرد: انتظار می رود كه وضعیت عرضه در بورس بهبود یابد كه این مساله نیز برمبنای ساز و كارهای در نظر گرفته شده در سریع ترین زمان اجرا می گردد.
در این باره رضا پدیدار - كارشناس حوزه انرژی - در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: ساختار بورس در دنیا تعریف شده است و هر كسی كه قصد مشاركت در این عرصه را دارد، باید با مدلهای متعارف اجرایی بورس كه در دنیا جاری است، عمل كند و اگر شركت امور بین الملل شركت ملی نفت ایران تكلیف می كند كه محموله باید ۳۵ هزار بشكه باشد باید تدابیر لازم برای این مهم را نیز در نظر بگیرد.
بگفته وی، زمانی كه ۳۵ هزار بشكه خریداری می شود، امكان صادرات آن وجود ندارد؛ برای این كه كشتی كه می خواهد این محموله را حمل كند، باید به ظرفیت ۷۰۰ هزار بشكه برسد، یعنی باید ۲۰ تا محموله ۳۵ هزارتایی خریداری شود.
این كارشناس حوزه انرژی اضافه كرد: امكان دارد شخصی ۳۵ هزار نفت بشكه خریداری كند اما قصد حمل كردن آنرا نداشته باشد چونكه یكی از خاصیت های بورس این است كه افراد می توانند روی كالا خریداری شده خود بازی كنند، مثلاً یك ماه كالا را نگه دارند و سپس به فروش برسانند و یا این كه محموله را به صورت كاغذی به فروش برسانند و وارد فرآیند عملیاتی نشوند.
پدیدار با تاكید به این مساله كه ساختار بورس باید رشد كند، اظهار نمود: بنده در كنفرانس اخیر راه كارهای توسعه بازارهای بین المللی كه در حاشیه نمایشگاه نفت امسال برگزار شد، با مدیرعامل بورس انرژی صحبت داشتم كه طبق گفته های وی، حالا در ابتدای راه قرار دارند و هدفشان رشد و توسعه بورس انرژی است.
وی ادامه داد: فرمولی كه امروز بورس دارد، یك مقدار سخت است؛ بطور مثال درباره پرداخت ها باید شش درصد پیش از شركت در بورس پرداخت و پس از برنده شدن نیز باید ۲۰ درصد فوری پرداخت و ۸۰ درصد دیگر ظرف مدت زمانی باید پرداخت و سپس از بنادر صادراتی خارك برده شود.
كارشناس حوزه انرژی با بیان این كه باید مسائل مالی را مانند كشورهای توسعه یافته پیش ببریم، اظهار نمود: باید برای افراد حائز شرایط و كارگزاران بورس خط اعتباری در نظر گرفته شود، چونكه این افراد با خط اعتباری كه دارند، بازی می كنند و این مساله سبب ایجاد گردش اقتصادی و رونق در بورس می شود.

وضعیت آینده بورس انرژی
پدیدار اشاره كرد: حالا نه تنها شاهد رونق در بورس انرژی نیستیم بلكه فعالان اقتصادی نیز با درهای بسته روبرو می شوند؛ بطوریكه امسال در بورس چند بار محموله های مختلف ارائه شد اما خریداری وجود نداشت پس باید شفاف سازی، اطلاع رسانی و مساعدت در این عرصه پر رنگ تر شود.
وی با اشاره به بهترین راه كار برای حل این وضعیت، اظهار داشت: باید فعالان و كارگزاران بورس شناسایی شوند و خط اعتباری به آنها داده شود و سپس محموله ها را به محموله های كوچك تری تبدیل و این محموله ها به كشورهای همسایه صادر كنند.
این كارشناس حوزه انرژی درباره ارزیابی كارشناسی درباره وضعیت آینده بورس انرژی، اظهار نمود: آن طور كه باخبر شدم رئیس بورس انرژی وعده داد تا این مسیرها كوتاه تر شود و رشد در این عرصه به وجود آید كه ما نیز نسبت به بهبود شرایط امیدواریم.
پدیدار با اشاره به استقبال بخش خصوصی از بورس انرژی، اظهار داشت: استقبال بخش خصوصی وابسته به میزان سرمایه و منافع آن است چونكه اگر بخش خصوصی بتواند را خریداری و معامله كند و بطور كلی به این بخش قدرت عمل داده شود نه تنها استقبال می كند بلكه بطور قطع حوزه بورس انرژی نیز توسعه می یابد اما اگر پای بخش خصوصی بسته باشد نمی توان انتظار فعالیت از آنرا داشت.




منبع:

1398/02/29
15:11:41
5.0 / 5
3834
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است