از فروش نفت در SPV تا كالاهای اساسی در INSTEX

اروپایی ها باز هم زمان می خواهند

اروپایی ها باز هم زمان می خواهند سیب پال: درحالیكه اروپایی ها بارها اعلام نموده اند كه دنبال راه اندازی ساز و كار مالی با ایران هستند، هنوز این وعده محقق نشده كه ایران برای محقق كردن وعده های آنها دو ماه زمان درنظر گرفته اما آنها در آخرین اظهاراتشان چهار ماه زمان بدین منظور خواسته اند، حال آن كه رئیس كل بانك مركزی از اروپا خواسته كارش را با صادرات كالاهای اساسی و دارو به ایران آغاز كند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، بعد از خروج آمریكا از برجام در اردیبهشت سال گذشته و بازگشت تحریم های این كشور ضد ایران، قدرت های اروپایی عضو برجام به پشتیبانی از این قرارداد ادامه داده و بر پایبندی ایران و سایر اعضا به آن تاكید نمودند.
بعد از این اتفاقات، كشورهای اروپایی ضمن پشتیبانی از تصمیم ایران برای پایبندی به برجام از سیاست های یك جانبه آمریكا انتقاد و اعلام نمودند كه كانالی را برای تجارت كشورهای اروپایی با ایران راه اندازی خواهند كرد.

قول راه اندازی SPV تا آبان ماه
در ابتدا فدریكا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از طریق اندازی كانال مالی موسوم به SPV برای تجارت با ایران از آبان ماه سال قبل اطلاع داد كه طبیعتاً این اقدام محقق نشد. بعد از آن آخر سال ۲۰۱۸ میلادی دومین تاریخی بود كه جهت راه اندازی این كانال اعلام گردید و باز هم قول اروپایی ها قول نبود.
در نهایت اروپایی ها حدود سه ماه پیش، از طریق اندازی یك ساز و كار مالی برای تجارت با ایران خبر دادند و در همین راستا شركتی با عنوان «اینستكس» (INSTEX) به میزبانی فرانسه، مدیریت آلمان و نظارت انگلیس ثبت و از ایران هم خواسته شد تا شركت متناظر آنرا در ایران به ثبت برساند.
این كار حدوداً یك ماه بعد از اعلام اروپایی ها انجام شد و شركت «ساتما» بعنوان شركت متناظر اینستكس در ایران به ثبت رسید، اما عملاً این كار نیمه تمام ماند.

خرده فرمایش های اروپا
در دوره ای اروپایی ها انجام تجارت با ایران را تلویحاً به پذیرش قوانین FATF توسط كشورمان منوط كردند و این در شرایطی است كه این خواسته اروپایی ها اندك ارتباطی با برجام نداشت.
البته برخی كارشناسان بانكی ایران اعتقاد دارند كه ایران باید دیر یا زود عضو FATF شود و در صورتیكه این اتفاق نیفتد، بانكهای اروپایی (خصوصی و دولتی) و نه دولت ها با بانكهای ایران كار نخواهند كرد.
حال با گذشت دو ماه از ثبت شركت «ساتما» در ایران هنوز خبری از همكاری اروپایی ها در جهت این ساز و كار مالی نیست و این در شرایطی است كه آمریكا هم با عدم تمدید معافیت های خرید نفت از ایران به دنبال كاهش درآمدهای كشورمان و تحت فشار اقتصادی قرار دادن دولت و مردم ایران است.
ازاین رو، عمل كردن اروپایی ها به قول شان حالا بیشتر از هر زمان دیگری در اولویت است و به جهت اینكه این كشورها بدانند كه صبر ایران در مقابل وعده های بی عمل اروپایی ها به سر آمده، ایران هم ضمن توقف فروش اورانیوم غنی شده و آب سنگین، در اطلاعیه ای اعلام نموده است كه "دو ماه به اروپایی ها برای تأمین مطالبات ایران بخصوص در زمینه های نفتی و بانكی فرصت داده می شود و در صورتیكه این مطالبات تأمین نشود، ایران هم مرحله به مرحله تعهدات خویش را كاهش می دهد".

توپ در زمین اروپا!
به تازگی عبدالناصر همتی - رئیس كل بانك مركزی با اشاره به تكرار مداوم جملاتی نظیر «دنبال ساز و كار مالی بودن» از جانب مسئولین اروپایی، این گزاره را گزاره ای تكراری و نخ نما شده خواند و تصریح كرد كه ساده ترین كار برای عملیاتی كردن فعالیت ساز و كارهای «اینستكس» و «ساتما»، برداشت نفت توسط شركت ها و نهادهای اروپایی یا اعطای یك خط اعتباری به صادركنندگان اروپایی برای شروع صادرات به ایران است.
به قول وی، اگر اروپایی ها نگران واكنش آمریكا در مورد نوع كالاهای صادراتی به ایران هستند، می توانند توانایی خویش را با صدور كالاهای اساسی و دارو تست كنند. حال می توان گفت توپ در زمین اروپاست!
نگاهی به روند ایجاد ساز و كار مالی اروپا برای تسهیل تجارت با ایران نشان داده است این ساز و كار كه در ابتدا قرار بود كانالی برای تسهیل تجارت همه كالاها بین ایران و همه كشورهای دنیا تحت عنوان SPV باشد، حالا به صادرات كالاهای اساسی از راه شركت اینستكس كاهش یافته است.




منبع:

1398/02/25
12:40:07
5.0 / 5
3741
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بانك مركزی , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است