بازهم ركوردشكنی در بورس، غیرحرفه ای ها مراقب باشند

بازهم ركوردشكنی در بورس، غیرحرفه ای ها مراقب باشند سیب پال: امروز باز فعالان بازار سهام شاهد ركوردشكنی در شاخص ها بودند؛ بطوریكه نماگر اصلی، تراز ۲۲۰ هزار واحدی را پشت سر گذاشت. رشد حجم و ارزش معاملات حكایت از افزایش نقدینگی در بازار سهام دارد؛ رشدی كه غیر حرفه ای ها را به سرمایه گذاری در بورس ترغیب می كند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، امروز باز فعالان بازار سهام شاهد ركوردهای جدیدی در شاخص های بازار بودند؛ بطوریكه شاخص كل بازده نقدی و قیمتی توانست ۳۳۶۶ واحد رشد كند و پس از كانال شكنی هایی، در تراز ۲۲۰ هزار و ۱۰۸ واحد بنشیند.
رشد قیمت ها در بورس تهران در حالی صورت می گیرد كه طی هفته ها و روزهای گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با رشد همراه بوده و آمریكا تهدید كرده كه صادرات نفت ایران را به صفر می رساند اما در عین حال از آنجائیكه بیشتر شركت های بورسی ایران شركت های صادرات محورند و با افزایش نرخ دلار سود بیشتری را شناسایی می كنند و قیمت سهام آنها رشد می كند و متعاقب آن شاخص بورس باز مثبت می شود.
از طرفی در این روزها با عنایت به افزایش قیمت مسكن و تجدید ارزیابی دارایی شركت ها و احتمال افزایش سرمایه بوسیله تجدید ارزیابی، می تواند یكی از سیگنال های مثبت برای بازار باشد و در دماسنج بازار سرمایه نمود پیدا كند. از طرفی با سیل هایی كه در هفته های گذشته رخ داد موجب شد نیاز به سیمان كشور افزایش یابد در نتیجه در این روزها شركت های سیمانی توانستند با رشد تولید سود بیشتری را شناسایی كنند و در مواقعی به افزایش نماگر اصلی بازار كمك برسانند.
هر چند كه امروز می توانیم با تقریب خوبی بگوییم بازار سهام یكدست سبز رنگ بود اما وزن شركت های بزرگ در همراهی با شاخص بازار بسیار پررنگ تر از شركت های كوچك بود؛ بطوریكه باوجود رشد فزاینده حدود ۳۵۰۰ واحدی نماگر اصلی، شاخص هم وزن حدود ۷۷۲ واحد رشد كرد و در تراز ۴۴ هزار و ۶۵۱ واحدی ایستاد.
از طرفی در ایام گذشته نخستین عرضه اولیه بورس تهران صورت گرفت و ۱۰ درصد از شركت سرمایه گذاری صدر تأمین در بازار ارائه شد. همین عرضه اولیه در كنار اخباری كه در ارتباط با افزایش شاخص بازار در رسانه ها پیچید سبب شد حتی سرمایه گذاران غیرحرفه ای بطور مستقیم به بازار سرمایه بیایند و نقدینگی این بازار را تا حدودی افزایش دهند؛ بطوریكه ارزش و حجم معاملات نسبت به ماه های پایانی سال ۹۷ شاهد افزایش است.
حتی شاخص كل فرابورس باز در این روزها روند رو به رشدی دارد و توانسته امروز با ۱۰ واحد رشد ركورد ۲۶۴۳ واحدی را بشكند. ارزش معاملات این بازار باز نسبت به ماه های گذشته قابل توجه است اما در عین حال ریسك های سیستماتیك موجود در بازار سبب شده بسیاری حتی حرفه ای ها تصور كنند كه این رشد بسیار شكننده است و امكان دارد با افزایش خطر های سیاسی و اقتصادی قیمت ها روند نزولی پیدا كنند. در این بین سرمایه گذاران غیرحرفه ای باید بیشترین توجه را داشته باشند تا با سرمایه گذاری مستقیم وارد بازار سرمایه نشوند.
امروز شاخص آزاد شناور باز بیشتر از ۳۶۵۲ واحد رشد كرد و ركورد ۲۴۸ هزار و ۵۴ واحدی را شكست. شاخص های بازار اول و دوم باز هر كدام به ترتیب ۲۵۴۲ و ۶۹۵۱ واحد رشد كردند.
امروز پتروشیمی ها در كنار فلزی ها و برخی از بانكی ها بیشترین كمك را به افزایش شاخص های بازار كردند؛ بطوریكه پتروشیمی جم به تنهایی توانست ۲۴۳ واحد شاخص های بازار را با رشد مواجه كند.
گروه مپنا، گروه مدیریت سرمایه گذاری امید، ملی صنایع مس ایران و فولاد مباركه باز از دیگر شركت هایی بودند كه به رشد بازار كمك كردند. در عین حال شركت ارتباطات سیار ایران باز ۱۳۴ واحد به رشد شاخص كمك كرد. این در شرایطی است كه مجمع عمومی عادی سالیانه همراه اول یكشنبه پیش رو برگزار می شود.
در عین حال توسعه معادن و فلزات، گسترش نفت و گاز پارسیان، پتروشیمی مبین و سیمان تهران به كاهش شاخص های بازار دامن زدند. در نماد سیمانی یاد شده صف فروش مشاهده می شد و قیمت سهم نزدیك به پنج درصد افت را تجربه نمود. اما در عین حال در گروه سیمانی ها بیشتر نمادها با روند افزاینده روبرو بودند.
امروز حجم قابل توجهی از معاملات سهم ها مربوط به گروه خودرو بود بطوریكه ۹۱۴ میلیون سهم به ارزش بیشتر از ۱۵۳ میلیارد تومان در این گروه دادوستد شد. خیلی از سهم های این گروه با رشد قیمت و صف های خرید همراه بود.
در عین حال در گروه فلزات اساسی باز روند رشد را شاهد بودیم و در گروه محصولات شیمیایی باز همچون اغلب گروه ها صف های خرید و افزایش تقاضا مشاهده می شد.
حتی سهم های كوچك همچون گروه قندی باز امروز یكدست سبز رنگ شدند و بازار را در موج مثبت همراهی كردند. صف های خرید در این گروه باز كاملاً مشهود بود.
ارزش معاملات بورس تهران امروز به رقم ۱، ۶۰۵ میلیارد تومان رسید كه این رقم ناشی از دست به دست شدن بیشتر از پنج میلیارد سهم و اوراق مالی بود.
این در حالی است كه در بازار نقد حجم معاملات سهام به رقم ۴۹۹۳ میلیون سهم رسید.
در فرابورس ایران باز ارزش معاملات رقم ۶۹۲ میلیارد تومان را تجربه نمود و با این حساب ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران به رقم بیشتر از ۲، ۰۰۰ میلیارد تومان رسید. حجم معاملات فرابورس باز رقم ۱.۶ میلیارد سهم و اوراق مالی را تجربه نمود.



1398/02/12
12:30:28
5.0 / 5
3788
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است