علل كاهش سلطه دلار بر بازارهای جهانی

علل كاهش سلطه دلار بر بازارهای جهانی به گزارش سیب پال به قول صندوق بین المللی پول، سهم دلار از ذخایر جهانی به پایین ترین میزان از سال ۲۰۱۳ تابحال رسیده است.


به گزارش سیب پال به نقل از نیوزمكس، صندوق بین المللی پول در گزارشی اعلام نموده است سهم دلار از ذخایر ارزی به ۶.۶۲ تریلیون دلار كاهش یافته است كه پایین ترین سطح در طول شش سال اخیر است. علل زیادی برای كاهش سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی از سال ۲۰۱۳ تابحال وجود دارد؛ سال قبل چین و روسیه با امضای قراردادهای نفتی مبتنی بر ارزهای غیردلاری، جنگ ارزی با آمریكا را شدت بخشیدند و حتی كشورهای اروپایی نظیر آلمان هم به فكر جایگزین كردن یورو با دلار در قراردادهای خارجی افتاده اند.
اگر كاهش تمایل كشورها به دلار ادامه داشته باشد نتایج آن بر روی قدرت خرید و در صورت تنش های بالاتر، افزایش لجام گسیخته تورم را شاهد خواهیم بود. در شرایطی كه شاخص دلار تقریباً از ژوئن سال قبل تابحال دارای نوسانات محدودی بوده است باید علل دیگری برای این كاهش پیدا كرد.
بدهی آمریكا كه از سال ۲۰۰۹ با شتاب زیادی رو به افزایش رفته است یكی از این علل است. حالا این بدهی حدود ۲۲ تریلیون دلار است و كسری تجاری آمریكا با كشورهای دیگر كه بخش بزرگی از آن به خاطر قدرت دلار است سبب شده تا دولت آمریكا وارد جنگ تجاری با شركای بزرگ خود شود. تا آخر سال گذشته كسری بودجه دولت آمریكا به ۶۰ میلیارد دلار رسید.
شاید دلیل مهم دیگر كاهش تمایل كشورها به نگهداری دلار مربوط به استفاده ابزاری واشنگتن از دلار برای پیشبرد اهداف و تحریم های این كشور بر ضد كشورهای دیگر دانست. از سال قبل و به دنبال تنش روسیه و آمریكا كه منجر به تحریم گسترده بنگاه ها و تاجران روسی توسط آمریكا شد، روسیه به سرعت در حال كاهش وابستگی خود به دلار و فروش اوراق قرضه وزارت خزانه داری آمریكا است. بعضی از كشورهای دیگر نظیر تركیه، چین و ایران هم رویكرد مشابهی در پیش گرفته اند.
ذخایر جهانی، بخشی از دارایی بانكهای مركزی جهان است كه برحسب ارزهای مختلف و به منظور بازپرداخت بدهی های خارجی نگهداری می شود. بانكهای مركزی گاهی از ذخایر ارزی خود برای پشتیبانی از واحد پول ملی كشور خود هم استفاده می نمایند.



1398/01/22
23:38:56
5.0 / 5
3689
تگهای خبر: ابزار , ارز , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است