ارزهای صندوق توسعه ملی گران گردید

ارزهای صندوق توسعه ملی گران گردید سیب پال: با حذف نرخ های دولتی برای دلار، تمامی منابعی كه از محل صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل می شود باز امسال با نرخ سامانه نیما محاسبه می گردد كه هم اكنون برای هر دلار به حدود ۸۰۰۰ هزار تومان می رسد.



به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، پارسال با تغییر سیاست های ارزی بنا بر این گذاشته شد كه دلار با نرخ ۴، ۲۰۰ تومان به تجار اختصاص پیدا كند، اما در ادامه با عنایت به ایراداتی كه در این زمینه وجود داشت، فقط تأمین كالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شد و در این حالت معیار تبدیل منابع ارزی ناشی از فروش نفت به ریال باز همین نرخ قرار گرفت. از طرف دیگر با راه اندازی سامانه نظام یكپارچه مدیریت ارزی (نیما) واردكنندگان و صادركنندگان با ورود به این سامانه، مبادلات ارزی انجام می دادند كه نرخ آن برمبنای معاملات و بطور رقابتی تعیین می شد و البته همچنان سامانه برقرار است.

اما در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۳۹۸ در مجلس، نمایندگان رأی به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دادند، چونكه معتقد بودند با وجود اختصاص این ارز، كالاهای اساسی هم سطح كالاهایی كه دلار نیمایی و یا آزاد دریافت می كنند، افزایش قیمت داشته و ارز ۴۲۰۰ تومانی به ایجاد رانت منتهی شده است و نتوانسته دردی از مردم دوا كند، از این رو با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی معاملات ارزی و تجارت با نرخ نیمایی امسال صورت خواهد گرفت.

در این شرایط وضعیت ارزی در سایر بخش ها همچون صندوق توسعه ملی باز تغییر كرد؛ بطوریكه طبق آنچه در قانون بودجه باز مصوب شد برای منابع ارزی كه از صندوق توسعه ملی به ریال تبدیل می شود، باید كل محاسبات با سامانه نیما انجام و قیمت پایین تر و یا بالاتر از آن ملاك نخواهد بود. این در شرایطی است كه هم اكنون هر دلار در سامانه نیما با متوسط قیمت ۸، ۰۰۰ تومان و یورو تا ۱۲ هزار تومان معامله می شود كه می تواند به مرور با تغییراتی مواجه باشد.
صندوق توسعه ملی از اوایل دهه ۱۳۹۰ به منظور ذخیره قسمتی از درآمد سالانه نفت و فرآورده های آن افتتاح شد كه سالانه قسمتی از منابع آن در چارچوب تسهیلات ارزی و ریالی در اختیار بخش های مشمول قانون قرار می گیرد. این در شرایطی است كه طبق آخرین آمارها از شروع تأسیس صندوق توسعه ملی تا اختتام نیمه اول امسال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان از منابع ارزی آن به ریال تبدیل گشته و در مرحله پرداخت به طرح های مختلف قرار گرفته است.




1398/01/12
15:56:37
5.0 / 5
3734
تگهای خبر: ارز , دلار , فروش , قیمت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است