راهكارهای خروج از وضعیت اقتصاد فعلی

وقتی ۱۰ میلیون نفر زیر خط فقر داریم، واردات انبوه كالاهای لوكس یعنی چه؟

وقتی ۱۰ میلیون نفر زیر خط فقر داریم، واردات انبوه كالاهای لوكس یعنی چه؟ به گزارش سیب پال یك كارشناس اقتصادی راهكارهای برون رفت از شرایط فعلی اقتصاد را شرح داد و اظهار داشت: در اقتصادی كه حدود ۱۰ میلیون نفر زیرخط فقر زندگی می كنند، عدالت اقتصادی ایجاب می كند كه از واردات حجم انبوه كالاهای لوكس جلوگیری شود.


بهمن قدمی دمابی در گفتگو با ایسنا، درباره اینكه دولت از چه راهكارهای می تواند از وضعیت فعلی اقتصادی بیرون برود، اظهار نمود: عمده ترین دلیلی كه اقتصاد ایران را وارد جوی ناآرام كرده، مبحث انتظارات شهروندان و جو روانی است كه بنابر علل مختلفی شكل گرفته است؛ بنابراین بایستی دولت این انتظارات را به شكلی مدیریت و كنترل كند و به آنان پاسخ مناسب دهد تا از افزایش هزینه های اقتصادی از قبیل تورم و صف های طولانی برای یك كالای خاص جلوگیری كند.
وی اضافه كرد: گام بعدی، قیمت گذاری منطقی برای ارز است تا بازار ارز و موج های سینوسی موجود در این بازار ساماندهی گردد كه البته دولت تابحال كارهای مطلوبی انجام داده كه امید است امسال هم تداوم داشته باشد تا بتواند از این جنگ اقتصادی عبور كند.
قدمی دمابی نظارت بر صادركنندگان را از دیگر اقدامات برای برون رفت از وضعیت اقتصاد فعلی برشمرد و اظهار داشت: دولت با نظارت بر صادركنندگان، می تواند ارز را به اقتصاد برگرداند تا در عرضه ارز قدرت مانور داشته باشد و بانك مركزی در ذخیره ارز با مشكلی مواجه نشود.
وی خاطرنشان كرد: عدم تخصیص ارز به كالاهای لوكس یا پیشگیری از واردات این كالاها مهم می باشد، چونكه در این شرایط جنگ اقتصادی ورود حجم انبوهی از كالاهای لوكس و غیرضروری به كشور مانند خودروهای گران قیمت، عموماً توجیه اقتصادی ندارد.
قدمی دمابی در مورد عدم دخالت دولت در حوزه های مختلف، اظهار نمود: زمانی كه دولت خیرخواهانه در حوزه های گوناگون اقتصادی ورود می كند، گاهاً آثار سو در اقتصاد به دنبال دارد؛ در صورتی كه باید اجازه دهد فعالان اقتصادی خودشان یك سری راهكارها را دنبال كنند و دولت از دخالت های گسترده در آن حوزه ها پرهیز كند.
این كارشناس اقتصادی تصریح كرد: ورود دولت در نظام های توزیع مانند توزیع مرغ باعث می شود به علت نبود یا كمرنگ بودن مواردی همچون پایگاه داده از تعداد افراد متقاضی واقعی، این ورود آثار مخربی داشته باشد، در صورتیكه با نظارت كردن، بازار به یك مكانیزم مطلوب می رسد.
وی با اشاره به اینكه ایجاد شفافیت و نظم مالی در اقتصاد ایران بسیار اهمیت دارد، تصریح كرد: معمولاً هرچند وقت یك مرتبه خبری از یك فساد مالی در رسانه ها شنیده می شود كه علاوه بر عدم ثبات مالی، آثاری بسیار مخرب در اقتصاد دارد كه یك جو روانی هم بوجود آمده و همین جو گاهی باعث دلسردی فعالان اقتصادی یا تشدید فساد مالی می شود و در مواردی هم سبب ایجاد تنش در سرمایه گذاری افراد و بنگاه ها است.
او اظهار داشت: الان در بسیاری آمارهای كلان در كشور میان مركز آمار و بانك مركزی در آمار تناقض وجود دارد كه مطابق قانون مقرر شد مركز آمار نهاد اصلی انتشار آمار باشد اما این تناقض ها، تصمیم گیری ها را دشوار می كند.
وی تصریح كرد: دولت در اغلب سال ها كسری بودجه دارد كه اگر بتواند آنرا به پایین ترین میزان خود برساند، راهكاری برای برون رفت از وضعیت اقتصاد فعلی است.
قدمی دمابی برخوردار شدن دولت از مزایای تجارت آزاد را از دیگر راهكارها برای برون رفت از وضعیت اقتصاد فعلی كشور عنوان نمود و اظهار داشت: زمانی كه تجارت آزاد گسترش یابد كیفیت كالا افزایش و قیمت كالا كاهش خواهد یافت به این معنا كه بنگاه ها به علت وجود بازار رقابتی مجبور خواهند شد بالاترین كیفیت را با كمترین قیمت عرضه كنند.
وی افزود: دولت برای تن دادن به تجارت آزاد باید یك سری مشوق ها را كه به یك سری بنگاه ها عرضه می دهد، قطع یا به حداقل برساند تا به وضعیت اقتصادی كمك گردد.
این كارشناس مسائل اقتصادی، تقویت بازار سرمایه ای برای هدایت سرمایه های سرگردان به سمت تولید، مرزبندی میان فعالیت های دولت و بخش خصوصی، در دستور كار قرار دادن مدیریت مؤسسات پولی مالی و اصلاح نظام مالیاتی كشور را از دیگر راهكارهای خروج از اقتصاد فعلی عنوان نمود.



1398/01/07
14:23:18
5.0 / 5
3913
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است