شرط بازگشت ارزش به پول ملی

شرط بازگشت ارزش به پول ملی سیب پال: كاهش ارزش پول ملی در سالی كه گذشت موجب تغییر خیلی از معادلات اقتصادی در كشور شد؛ رشد قاچاق معكوس و تورم ۲۳ درصدی تنها قسمتی از نتایج این كاهش ارزش پول است. با این همه یك اقتصاددان معتقد می باشد كه اگر صادرات واقعی كشور رشد كند در طولانی مدت می تواند ارزش پول ملی را برگرداند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، افول ارزش پول ملی همزمان به سبب افزایش نرخ برابری با دلار و همین طور افزایش حجم نقدینگی در اقتصاد از اوایل سال جاری شروع شد و موجب شد نرخ تورم حالا برمبنای آمارهای مركز آمار از مرز ۲۳ درصد هم عبور كند.

خیلی از اقتصاددانان در سال های گذشته با ایجاد اصطلاحاتی مانند "فنر نرخ ارز" نسبت به سركوب نرخ ارز و عدم تناسب آن با تورم رو به رشد در اقتصاد آگهی داده بودند. آزادسازی نرخ ارز اما به دلیلهای مختلف همچون فشار تحریم های آمریكایی و همین طور امیدواری برخی اقتصاددانان برای افزایش صادرات در اوایل سال در دستور كار دولت قرار گرفت.
با این وجود خیلی از اقتصاددانان معتقدند كه پیچیدگی مسائل اقتصادی بسیار بیشتر از نظریه های خشك ریاضی وار است كه مثلاً با افزایش یك شاخص، شاخص های دیگر هم متحول شوند.

ارزش پول ملی متغیر است
در همین باره امیرحسین خالقی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینكه حفظ ارزش پول ملی از ابعاد سیاسی برای سیاستمداران خیلی مهم می باشد، اظهار نمود: ارزش پول ملی طبق همان تعریفی كه از برابری با دلار و طلا وجود دارد در واقع یك قیمت است كه می تواند متغیر باشد اما مهم این است كه در طول زمان گرفتار تغییرات خیلی شدید نشود.
این اقتصاددان با اشاره به دغدغه فعالان اقتصادی درباره اهمیت بیشتر ثبات قیمت دلار نسبت به قیمت آن افزود: برای سنجش ارزش پول ملی می توان یك سبد كالا در ایران را با یك سبد كالا در یك كشور پایه مقایسه كرد و نسبت پول هایی كه برای آن هزینه می شود را هم به دست آورد.
او با اشاره به شرایط تورمی و نسبت آن با ارزش پول ملی اظهار داشت: در ضمن سال های گذشته نزدیك به ۲۵ درصد به صورت بالقوه افزایش حجم پول داشته ایم كه در سوی دیگر تورم كمتری داشته ایم. تفاضل این دو در سال ها انباشته می شود و خودش را به صورت یك جهش قیمتی نشان داده است. زمانی كه سرعت تولید نقدینگی در كشور به دلیلهای مختلف بسیار بالاتر از رشد اقتصادی واقعی باشد كاهش ارزش پول ملی اجتناب ناپذیر است.

صادرات می تواند ارزش پول ملی را برگرداند
این اقتصاددان با اشاره به برخی مزایای كاهش ارزش پول ملی در كشورها این مزایا را تحت شرایط خاصی ممكن ارزیابی كرد و اظهار داشت: كاهش ارزش پول ملی می تواند موجب افزایش انگیزه برای صادرات شود و خود این روال در بلندمدت می تواند موجب بازگشت ارزش به پول ملی شود.
او محدودیت های جدی برای انتقال ارز، فضای بسیار بد كسب و كار و مداخله دولت در اقتصاد را مانعی برای عدم تحقق صادرات و افزایش ارزش پول ملی توصیف كرد.

چین ارزش پولش را مصنوعی پایین آورد
خالقی به ایده جنگ های ارزی در فضای اقتصاد بین المللی هم اشاره نمود و اظهار داشت: كشوری مانند چین به صورت مصنوعی ارزش پول ملی خودرا پایین می آورند تا رقابت پذیری صادرات را بیشتر كند و از آن طرف واردات را هم سخت تر كنند. در نظریه های اقتصادی یك منحنی داریم كه برمبنای آن در ابتدا به سبب چسبندگی قیمت ها یك كاهش در تراز تجاری را تجربه می نماییم اما در ادامه به شروطی صادرات هم افزایش پیدا می كند؛ هرچند اقتصاد بسیار فضای پیچیده ای است و شاید نتوان تنها با یك نظریه مشخص اتفاقات رخ داده در آنرا توضیح داد.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، كاهش ارزش پول (Devaluation) یا كاهش ارزش پول ملی، در سیاست پولی مدرن، به معنای كاهش ارزش واحد پول یك كشور، نسبت به قیمت طلا یا سایر پول های خارجی است.
این اتفاق می تواند موجب افزایش میزان صادرات و دشواری واردات كالا شود؛ همانند سیاستی كه چین به دنبال گرفته است با این وجود در ایران این كاهش ارزش پول ملی به سبب ضعف بنیادهای صنعتی مولد نتیجه ای جز قاچاق مایحتاج خوراكی مردم به خارج از كشور به دنبال نداشته است.




1397/12/27
13:40:00
5.0 / 5
3775
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تولید , دلار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است