مدیرعامل اسبق بورس تهران:

گله مندی دلار ۴۲۰۰ و گرانی كالاها ربطی به بورس كالا ندارد

گله مندی دلار ۴۲۰۰ و گرانی كالاها ربطی به بورس كالا ندارد سیب پال: مدیرعامل اسبق شركت بورس اوراق بهادار تهران اظهار داشت: گله مندی كه حالا در بازار و اقتصاد وجود دارد این است كه چرا دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی محصولات تعلق می گیرد اما اجناس با قیمت ارز آزاد به مردم فروخته می شود؛ این ها مواردی است كه هیچ ارتباطی با كاركردهای بورس كالا ندارد و اشتباه در تصمیم گیری، نبود امكان رصد و نظارت از تولید تا مصرف یكی از علل بروز رانت ها در وضعیت فعلی است.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، سالی كه در انتهای آن هستیم برای اقتصاد ایران فراموش نشدنی است. نوسانات ارز و بالا رفتن قیمت ها هم برای دولت مشكل ساز شد و هم كام مردم را تلخ كرد. فروشندگان و خریداران محصولات هم سال دشواری را پشت سر گذاشتند.
در این بین الان با ثبات نسبی كه در بازار ایجاد شده، نقش نهادهایی كه ظرفیت مددرسانی به روند رو به بهبود اقتصاد را دارند، پررنگ می شود كه بورس كالا یكی از این نهادهاست.
نخستین مدیرعامل شركت بورس اوراق بهادار تهران اعتقاد دارد كه بورس كالا طی این سال ها بعنوان بستری برای مبادله كالاها در بهبود اوضاع اقتصادی مؤثر بوده است؛ به صورتی كه از مهمترین اثرات این بازار، شفاف سازی اقتصاد است.
علی رحمانی در گفتگو با ایسنا، در پاسخ به اینكه بورس كالا در چه شرایطی می تواند در بهبود شاخص های بازار ایفای نقش كند؟ اظهار داشت: بورس كالا، بازار و بستری برای انجام معاملات است كه زیرساخت های مشخصی دارد. اما بعد از اتفاق های اقتصادی اخیر برخی توقع ها از این بازار نشان داده است كه برخی ها شناخت دقیقی از كاركردهای بورس كالا ندارند.

نبود نظارت، شفافیت را در بازارها از بین می برد
وی افزود: باید به این نكته توجه كرد كه بورس كالا قرار نیست به تنهایی اقتصاد را سامان دهد و لزوماً چنین وظیفه ای ندارد. بعنوان مثال وقتی دلار در بازار آزاد از ۸۰۰۰ به ۱۲ هزار تومان جهش می كند، برخی توقع دارند كه بورس كالا به تنهایی، روند صعودی قیمت كالا را كم كند اما این توقع اشتباه است، چراكه از بزرگ ترین و اصلی ترین اهداف بورس كالا «شفاف سازی» است. اگر از زاویه ای دیگر به مبحث بپردازیم، گله مندی كه حالا در بازار و اقتصاد وجود دارد این است كه چرا دلار ۴۲۰۰ تومانی به برخی محصولات تعلق می گیرد اما اجناس با قیمت ارز آزاد به مردم فروخته می شود؟ این ها مواردی است كه هیچ ارتباطی با كاركردهای بورس كالا ندارد و اشتباه تصمیم گیری و نبود امكان رصد و نظارت از تولید تا مصرف است؛ اما توقع به جا و درست از بورس حتی در این شرایط نیز، عرضه و ثبت آمارهای شفاف از عرضه و تقاضای كالاهای مهم و برقرار نظام عرضه و تقاضا با وجود همه محدودیت هاست.

وقتی شفافیت نیست، رانت خواران دام را هم صادر می كنند!
رحمانی اضافه كرد: نكته دیگر این است كه به علت شرایط خاص اقتصاد كشور به خصوص در ماه های اخیر، متأسفانه فرصت فعالیت رانت خواران مهیا شده است. مثلاً دیده شده كه حتی دام هم توسط افراد سودجو به خارج از كشور صادر می شود؛ ایجاد چنین فضایی به همراه قیمت گذاری ها، تأثیر منفی بر اقتصاد دارد اما اگر همین خرید و فروش ها به بورس كالا منتقل شود، اساساً خروجی آن به نفع اقتصاد ملی است.

بازار گرفتار دخالت های ناكارآمد است
مدیر عامل اسبق شركت بورس با اشاره به اینكه اقتصاد ایران گرفتار برخی عدم تعادل ها و دخالت های ناموفق است، اظهار داشت: هرچند دولت مجاز به مداخله موردی در بازار است اما همین دخالت را باید با هدف گذاری، برنامه ریزی دقیق و ابزار كارآمد انجام دهد و اگر چنین الزاماتی و در واقع اصول اقتصادی رعایت نشود، نباید از نهادهایی نظیر بورس كالا انتظار معجزه داشته باشیم. با همه این تفاسیر باید عنوان نمود كه موفقیت و كارایی ۱۰۰ درصدی بورس كالا در گرو فراهم بودن بسترهای قانونی و علمی و اقتصادی می باشد و اگر برای مثال شاهد قیمت گذاری نادرست در بازار یك محصول باشیم، نباید از بورس كالا كه برای عملیاتی كردن اقتصاد رقابتی و واقعی بوجود آمده است، توقع غیر منطقی داشت.
رحمانی با اشاره به اینكه منتقد دخالت دستوری است، اظهار نمود: بورس كالا یكی از بازارهایی است كه خریدار و فروشنده یكدیگر را پیدا می كنند و عرضه و تقاضا به صورت شفاف صورت می گیرد. اما اگر قرار باشد محصول در بورس با دلار ۴۲۰۰ تومانی معامله شود اما در بازار با قیمت روز عرضه گردد، مشخص است كه خودمان به رشد تقاضا در بورس دامن زده ایم. در اینجا اگر معاملات یك محصول در بورس كالا انجام نشود كه دیگر آمار شفافی هم به دست نمی آید و معلوم نیست چه به روز بازارها می آید. بدین سان هر نوع اقدام دستوری اگر بدون سنجش دقیق یك بازار رقم بخورد، تبعات سنگینی برای اقتصاد همچون بروز رانت و دلالی دارد.

با ابزارهای بورس هزینه مبادلات را كاهش دهیم
وی در پاسخ به اینكه آیا بكارگیری ابزارهایی مانند قراردادهای آتی بر كاهش قیمت ها اثرگذار است؟ اظهار داشت: به صورت قطع بورس ابزارهایی در اختیار دارد كه می تواند به كاهش هزینه های مبادله منجر شود. یكی از این ابزارها، قراردادهای آتی و دیگری قرارداد اختیار معامله است كه علاوه بر كاهش هزینه مبادله، زمینه ارتقای ساختار سنتی بازار و مدرن شدن آنرا هم فراهم می آورد. در همین راستا معاملات قراردادهای اختیار معامله زعفران افتتاح شد كه این اتفاق خوبی است كه در كنار گواهی سپرده به رشد بازار كمك می نماید. در كل اینكه این ابزارهای مالی، كاركرد پوشش ریسك نوسانات در آینده را دارند كه می تواند در صنایع مختلف به كار گرفته شود تا فعالان صنایع دیگر نگران نوسانات قیمتی در آینده نباشند.
رحمانی درباره نقش بورس كالا در گسترش صادرات كشور بیان كرد: اگر نرخ ارز به درستی اعمال شود اساساً بورس كالا مسیری است كه می تواند جایگاه و قیمت محصولات ایرانی را در بازارهای جهان تثبیت و تقویت كند. باید پذیرفت بورس كالا به اقتصاد ایران كمك می نماید. این بورس یك فرصت سرمایه گذاری و حركت به سمت اقتصاد آزاد و رقابتی را بوجود آورده و بورس كالا در راه درستی قرار دارد و از منابع تأمین مالی برای اقتصاد ایران بوده است.



1397/12/18
14:56:52
5.0 / 5
3680
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است