بدهی دولت به بانك مركزی ۱۱.۸ درصد افزایش یافت

دولت بدهكارتر از سال گذشته

دولت بدهكارتر از سال گذشته سیب پال: بدهی دولت به بانك مركزی در آذرماه سال جاری به بیشتر از ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید كه نسبت به آذر سال قبل ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، بانك مركزی با انتشار آمار بخش پولی و بانكی كشور در آذرماه سال ۱۳۹۷، بدهی كل بخش دولتی شامل دولت و شركت ها و مؤسسات دولتی را حدود ۷۱ هزار میلیارد تومان اعلام نموده است.
این آمار نشان داده است كه بدهی بخش دولتی به بانك مركزی نسبت به آذرماه سال قبل ۱۱.۸ درصد و نسبت به اسفند ماه سال قبل ۳۴.۱ درصد افزایش داشته است.
بر اساس این گزارش، بدهی بخش دولتی به بانك مركزی در آذرماه سال قبل ۶۳ هزار میلیارد و در اسفندماه همان سال حدود ۵۳ هزار میلیارد تومان بوده است.
در این میان، بدهی دولت به بانك مركزی در آذرماه سال جاری نسبت به آذرماه سال قبل ۱۴.۳ درصد افزایش یافته، به صورتی كه میزان بدهی دولت به بانك مركزی در آذرماه سال قبل حدود ۳۸ هزار میلیارد تومان و در آذرماه سال جاری حدود ۴۴ هزار میلیارد تومان بوده است.
شركت ها و مؤسسات دولتی هم در آذرماه سال قبل ۲۵ هزار میلیارد تومان به بانك مركزی بدهكار بوده اند كه میزان این بدهی در آذرماه سال جاری با رشد هشت درصدی به ۲۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.

نقدینگی هم ۲۲ درصد بیشتر شد
همچنین طبق اعلام بانك مركزی از بخش پولی و بانكی كشور، در آذرماه سال جاری حجم نقدینگی از مرز ۱، ۷۶۴ هزار میلیارد تومان گذشت و به ۱۷۶۴.۵ هزار میلیارد تومان رسید كه نسبت به اسفندماه سال قبل ۱۵.۳ درصد افزایش داشته است.
حجم نقدینگی در اسفندماه سال قبل حدود ۱، ۵۳۰ هزار میلیارد تومان و در آذرماه همان سال، ۱۴۴۵ هزار میلیارد تومان بوده كه این آمار نشان دهنده افزایش ۲۲.۱ درصد حجم نقدینگی در آذرماه سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل است.
حجم پول در آذرماه سال جاری به ۲، ۴۴۶ هزار میلیارد تومان رسیده كه نسبت به آذرماه سال قبل كه ۱، ۷۳۴ هزار میلیارد تومان بوده، ۴۱ درصد افزایش داشته است.
حجم شبه پول هم در این ماه حدود ۱، ۵۲۰ هزار میلیارد تومان گزارش شده كه نسبت به ماه مشابه سال گذشته، ۱۹.۵ درصد افزایش داشته است، به صورتی كه حجم شبه پول در این ماه ۱، ۲۷۱ هزار میلیارد تومان بوده است.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، پول شامل انواع اسكناس، مسكوك و سپرده های دیداری كه به صورت چك قابل رؤیت است، می شود و شبه پول را سپرده های غیر دیداری همچون سپرده های سرمایه گذاری كوتاه مدت و بلندمدت و حساب های پس انداز، اوراق قرضه و اسناد خزانه و به عبارتی دیگر كلیه اوراقی كه برای نقد شدن آن به گذشت زمان قانونی نیاز است، می سازند.



1397/11/23
13:19:55
5.0 / 5
4565
تگهای خبر: اسكناس , بانك , بانك مركزی , سپرده
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است