دادستان انتظامی مالیاتی هشدار داد:

مسئولیت اجاره حساب بانكی برعهده دارنده حساب است

مسئولیت اجاره حساب بانكی برعهده دارنده حساب است به گزارش سیب پال دادستان انتظامی مالیاتی سازمان امور مالیاتی كشور، اخطار داد: مسئولیت ناشی از اجاره حساب برعهده دارندگان حساب هاست و این افراد از مجازات های قانونی در امان نخواهند ماند.


به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از تارنمای سازمان امور مالیاتی كشور، «عباس بهزاد» تصریح كرد: بعضی از فعالان اقتصاد زیرزمینی برای فرار از مالیات مبادرت به گشایش حساب اجاره ای می كنند. بدین سان كه حسابی به نام شخص دیگری گشوده می گردد.
وی اضافه كرد: فعال اقتصادی از آن فرد وكالت می گیرد كه هر گردش مالی در آن حساب رخ دهد، مربوط به اوست و برای این اقدام هم، هر ماه مبلغی حدود 500 هزار تا یك میلیون تومان حق الاجاره به صاحب حساب می دهد.
دادستان انتظامی مالیاتی بیان كرد: در اینگونه موارد فرد متخلف از همان ابتدا دسته چك یا كارت اعتباری را به صاحب اصلی حساب نمی دهد، تا اطلاعی از پروسه فعالیت او نداشته باشد.
بهزاد اضافه كرد: فرد متخلف از صاحب حساب در محضرخانه اقراریه می گیرد كه محتویات حساب مربوط به اوست و صاحب حساب، هر چند حساب به نام اوست، اختیاری در قبال آن ندارد.
وی با تاكید بر اینكه اجاره كردن حساب های بانكی برای فرار از پرداخت مالیات جرم است، افزود: دارندگان اینگونه حساب ها چه با استفاده از وكالت رسمی و چه با استفاده از واگذاری كارت های حساب بانكی خود به افراد غیر، مجرم محسوب می شوند و این امر از مصادیق بارز قانون مالیات های مستقیم است.
دادستان انتظامی مالیاتی بیان كرد: اگر مودیان به هر علتی زیر بار پرداخت نروند، پرونده های این چنینی به قوه قضائیه ارسال و مطابق قانون، مرتكب به مجازات های درجه شش مندرج در ماده 19 قانون مجازات اسلامی محكوم می گردد.
وی توضیح داد: اجاره كارت یا حساب برای پوشش فعالیت های مجرمانه، پولشویی و فرار مالیاتی كاربرد دارد و پیشنهاد دهندگان، كسانی هستند كه برای گریز از عواقب فعالیتهای خلاف قانون، مسئولیت آنرا در قبال پرداخت مبالغی اندك، یكسره متوجه اجاره دهندگان می كنند و هیچ ادعایی در خصوص اجاره دادن حساب برای مراجع قانونی، مالیاتی، انتظامی و قضایی قابل قبول نیست.
بهزاد اظهار داشت: همچون مشكلات مهمی كه برای صاحبان حساب های اجاره ای پیش می آید این است كه برپایه دستورالعمل موجود تمام این تراكنش ها باید با منشاء مشخص باشد. هر تراكنش خارج از حد معقول باید مشخص شود؛ حتی اگر این تراكنش ها مربوط به شخص دیگری كه دارنده حساب هم نیست، باید با توضیحات كتبی دارنده حساب و مسئول تراكنش مشخص شود و در نهایت چنانچه با این حساب مبادرت به پولشویی و دیگر جرائم اقتصادی همچون فرار مالیاتی شده باشد مسئولیت پرداخت مالیات و دیگر عواقب ناشی از سوء استفاده از حساب متوجه صاحب حساب خواهد بود.
وی سفارش كرد كه افراد به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی، پیشنهاد اجاره حساب یا كارت بانكی را با هیچ مبلغی نپذیرند، تا از عواقب جدی ناشی از فعالیت های خلاف قانونی كه با استفاده از حساب ها یا كارت های بانكی اجاره ای انجام می شوند در امان باشند.
دادستانی انتظامی سازمان مالیاتی اظهار داشت: دفتر پولشویی و مبارزه با فرار مالیاتی در سازمان امور مالیاتی بر مبنای دستورالعمل شناسایی تراكنش های بانكی و با اتكا با اطلاعات پایگاه اطلاعات مودیان مالیاتی مبادرت به بررسی و پیگیری حساب های مشمول كرده و با همكاری بانك مركزی بعد از شناسایی و بررسی برای تك تك این افراد پرونده مالیاتی تشكیل می دهد.
وی اظهارداشت: لایحه صندوق مكانیزه فروش كه حالا در مجلس در حال بررسی و تصویب است هم بعد از اجرایی شدن كمك موثری برای مقابله با اینگونه پدیده ها خواهد بود.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، اواسط آبان ماه گذشته بانك مركزی سقف تراكنش های بانك را 50 میلیون تومان در شبانه روز بابت هر كارت بانكی تعیین كرد و در گام بعدی این محدودیت روی كارت های ملی افراد اعمال شد به شكلی كه هر فرد در شبانه روز حداكثر می تواند 100 میلیون تومان با استفاده از پایانه های فروشگاهی در كل شبكه بانكی تراكنش داشته باشد.
از آنجا كه برخی سوجویان و سفته بازان با استفاده از تراكنش های بالا بازار ارز را تحت تاثیر قرار می دادند، اعمال این محدودیت بازار ارز را سامان داد اما حالا سودجویان به دنبال آن هستند كه با استفاده از اجاره حساب یا كارت بانكی افراد، اهداف خویش را عملی كرده و این محدودیت تراكنش را دور بزنند.
بانك مركزی هم چند روز پیش در اطلاعیه ای با اخطار نسبت به اجاره حساب یا كارت بانكی اعلام نمود: برپایه قوانین و مقررات جاری، مسئولیت همه تراكنش ها و مبادلاتی كه با استفاده از حساب و كارت بانكی انجام می گردد برعهده دارنده آن است.
اقتصام**9132*2025


1397/10/05
14:06:50
5.0 / 5
3837
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است