همتی: محدودیتی در تراكنش های روزانه مردم تولید نمی گردد

همتی: محدودیتی در تراكنش های روزانه مردم تولید نمی گردد سیب پال: رئیس كل بانك مركزی اظهار داشت: قصد این بانك از محدودیت سقف تراكنش روزانه برای كارت های بانكی، پیشگیری از سفته بازی و كاهش ارزش پول ملی است و نمی خواهیم در تراكنش های روزمره مردم محدودیت تولید نماییم.


به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا ازروابط عمومی بانك مركزی، عبدالناصر همتی این مطلب را بامداد امروز(شنبه) در مراسم رونمایی از سامانه های «نهاب»، «سپند»، «مدیریت هویت كارت - مهك» و «مدیریت كارت سوخت» و در آستانه بیست و پنجمین سالگرد تاسیس شركت خدمات انفورماتیك بیان كرد.
وی ضمن بازدید از مراكز داده و زیرساخت های فنی این شركت، بر لزوم استفاده از ظرفیت حداكثری تكنولوژی های جدید برای كنترل بهینه بازار پول و ارز كشور در جهت پویایی اقتصاد ملی كشور، تصریح كرد و اظهار داشت: استفاده از زیرساخت های فناورانه برای اعمال سیاست های نظارتی و كنترلی بانك مركزی توسعه خواهد یافت.
وی با یادآوری اقدام های انجام شده این بانك در اعمال محدودیت سقف تراكنش روزانه كارتی برپایه كدملی و صدور چك های تضمینی در وجه ذینفع، افزود: پولشویی آشكار با استفاده از چك های تضمینی و كارت های بانكی توسط سفته بازان انجام می شد كه این روند متوقف شده است.
«قصد ما پیشگیری از سفته بازی و كاهش ارزش پول ملی است و نمی خواهیم محدودیتی در تراكنش های روزمره و واقعی مردم تولید نماییم.»

** پیشگیری از فعالیت 1.7 میلیون كارت فاقد هویت معتبر
در این مراسم آماری از عملكرد سامانه «مهك» اعلام گردید در خصوص اینكه از هفته گذشته تابحال از فعالیت یك میلیون و 700 هزار كارت فاقد كد ملی یا هویت نامعتبر جلوگیری شده است.
همتی در این رابطه بر پالایش و نظارت دقیق بر هویت مشتریان و نظارت دقیق بر مكان و حدود فعالیت پایانه های كارتخوان و تراكنش های الكترونیكی تصریح كرد.
وی اضافه كرد: هدف اصلی بانك مركزی در راهبری سامانه های حاكمیتی و سامانه های ملی پرداخت و تسویه باید اشراف كامل بر روند مبادلات و رصد و نظارت دقیق مبتنی باشد تا امكان هرگونه سؤاستفاده از خدمات پرداخت الكترونیك برای فعالیت های مُخل اقتصادی از میان برود.
براساس این گزارش، در این مراسم از چهار سامانه «نهاب» (نظام هویت سنجی الكترونیكی مشتریان بانكی)، «سپند» (سامانه پرداخت های نظام مند دوره ای)، «مهك» (مدیریت هویت كارت) و هم استفاده از كارت بانكی بعنوان كارت سوخت رونمایی گردید.
جمع آوری و پالایش داده های هویتی مشتریان نظام بانكی در یك پایگاه داده متمركز توسط سامانه نهاب و همینطور پرداخت صورتحساب های دوره ای به صورت خودكار از حساب بانكی افراد به درخواست مشتری توسط سامانه سپند انجام می گردد.
سامانه «مهك» بعنوان زیرساخت نظارتی و از سامانه مدیریت كارت سوخت برای پل ارتباطی بین نظام بانكی و نظام مدیریت سوخت كشور استفاده می گردد.
اقتصام**2078** 2023


1397/09/24
19:10:58
5.0 / 5
3666
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است