رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات:

تشخیص پولشویی با تحلیل تراكنش های بانكی امكان دارد

تشخیص پولشویی با تحلیل تراكنش های بانكی امكان دارد سیب پال: رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با یادآوری كاربرد های كلان داده ها در حوزه بانكی اظهار داشت: با تجزیه و تحلیل تراكنش های بانكی می توان تقلب و پولشویی را تشخیص داد.


به گزارش روز جمعه ایرنا از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، «محمد شهرام معین» اضافه كرد: بزرگترین مزیت تحلیل های كلان داده ای، افزایش بهره وری در حوزه های مختلف، همچون كشاورزی، انرژی و سلامت، خرده فروشی، مالی، كاربردهای بانكی و حمل و نقل و سنجش است.
وی، طبقه بندی امنیتی كلان داده ها را یكی دیگر از اقدامات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این حوزه بیان و اشاره كرد: این سوژه در قالب یكی پروژه در حال تعریف بوده كه بزودی تصویب و اجرا می گردد.
این مقام مسئول در تعریف كلان داده ها یا داده های عظیم اظهار داشت: به داده هایی با حجم بالا كه با ابزارهای پردازش داده های سنتی قابل پردازش نبوده و از سه خاصیت حجم، سرعت و تنوع برخوردار می باشند، كلان داده اطلاق میگردد.
وی گفت: حجم داده ها در چند سال اخیر به سرعت افزایش یافته، به صورتی كه گفته میگردد در پنج سال اخیر به اندازه آغاز تاریخ تابحال اطلاعات تولید شده است.
رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات بیان داشت: الگوریتم های پردازش كلان داده ها كامل تر شده اند و امكانات پردازشی و ذخیره سازی و سرورهای قوی و مراكز داده با توان بالا و ذخیره سازی در حد «پتا» و «زتا بایت» و بالاتر به وجود آمده اند.
یك پتابایت (Petabyte) یك واحد از اطلاعات است كه برابر یك كادریلیون بایت، یا 10 به توان 15 بایت و یك زتابایت (Zettabyte) یك واحد از اطلاعات كه برابر 10 به توان 21 بایت است.
وی افزود: از طرفی الگوریتم های هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و داده كاوی پیچیده تر و كاملتر شده اند و این دو با هم، امكان ذخیره سازی، پردازش و تحلیل داده ها و استخراج دانش و مدلول از آنها را فراهم نموده است.
معین با یادآوری اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه كلان داده ها، اضافه كرد: از چند سال پیش وزارت ارتباطات حوزه كلان داده ها را در كنار 5 جی، اینترنت اشیا، یارانش ابری و زنجیره بلوكی بعنوان تكنولوژی های جدید در اولویت كاری خود قرار داده است.

** تهیه نقشه راه كلان داده ها
وی، اولین اقدام پژوهشگاه ارتباطات در حوزه كلان داده ها را تهیه نقشه راه این حوزه بیان كرد و اظهار داشت: در این نقشه راه، جنبه های مختلف حقوقی و كسب و كاری آن دیده شده و سپس اعمال آخرین اصلاحات و به روز رسانی بزودی برای تصویب به وزارت ارتباطات نمایش میگردد.
معین، سوژه رگولاتوری كلان داده ها را یكی دیگر از اقدامات پژوهشكده فناوری اطلاعات اعلام نمود و اضافه كرد: پروژه رگولاتوری كلان داده ها با درخواست سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از سال 96 در حال انجام بوده و در مراحل پایانی قرار دارد كه به نتایج خوبی باز رسیده است.
رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات، برگزاری نشست های كلان داده ها را یكی دیگر از اقدامات این پژوهشكده بیان كرد و اظهار داشت: این نشست ها از سال 96 در قالب جلسه های تبادل نظر و جامعه آزاد كلان داده ها برگزار می شود، چونكه یكی از اقدامات مهم در حوزه تكنولوژی های جدید احداث جامعه آزاد است كه در آن تبادل دانش و به اشتراك گذاری اطلاعات بین ذینفعان این حوزه انجام میگردد.
وی، حكمرانی داده ها و كلان داده های كشور را یكی دیگر از سوژه های بسیار مهم این حوزه اعلام و اشاره كرد: در حال تهیه پیش نویس لایحه حكمرانی داده ها و كلان دادها هستیم كه با تصویب آن، مشكلات شناسایی داده ها و كلان داده ها، امنیت، حریم خصوصی و خلا قانونی دسترسی به این داده ها و تجمیع و یكپارچه سازی و تحلیل آنها در سطوح بزرگ همچون سطح ملی رفع گردد.
معین تصریح كرد: كلان داده هایی كه در كشور وجود دارد بیشتر در دولت تولید میگردد و ملی است اما در بعضی مواقع بخش دولتی در مورد اهمیت آن آگاهی ندارد.
رییس پژوهشكده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره كرد: احداث زیست بوم و چرخه كلان داده ها به سبب هزینه های بالا یا ممكن نبودن ورود بخش خصوصی در بعضی حوزه ها امكان دارد گرفتار مشكل شود و به همین علت آزمایشگاه كلان داده ها با هدف كمك به بخش خصوصی در این پژوهشگاه تجهیز میگردد.
وی با اشاره به اینكه آزمایشگاهی با خاصیت ها آزمایشگاه كلان داده های پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در كشور وجود ندارد، افزود: این آزمایشگاه كه در سال 98 راه اندازی میگردد در حوزه كلان داده ها به تجاری سازی و صنعتی كردن این حوزه كمك می نماید.
این مسئول به پیمایش وضعیت كلان داده ها در سال 96 درباره وضعیت این حوزه در كشور اشاره نمود و اضافه كرد: برای پیمایش وضعیت كلان داده ها از شركت ها و فعالان این حوزه در 2 نمایشگاه الكامپ و تله كام و همین طور از صاحبنظران این حوزه نظرخواهی شد و این پیمایش در قالب رگولاتوری كلان داده ها به صورت مقایسه ای ادامه یافت كه وضعیت ما در این حوزه هم اكنون را نشان داده است.
وی اظهار داشت: اطلاعات پیمایش كلان داده ها و باز دیگر فعالیت های پژوهشگاه در این زمینه در سایت طرح كلان داده ها به آدرس bigdata.itrc.ac.ir قابل دسترس است.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، نقشه راه كلان داده ها همسو با اجرای سند استراتژیك برنامه ششم توسعه كشور و برای تحقق هدف كمی «رصد، پژوهش و ارتقای دانش داخلی» در بخش كلان داده ها در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات تدوین شده است.
هدف طرح تدوین نقشه راه كه از جانب وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به پژوهشگاه ابلاغ گردید، شناسایی ابعاد مختلف فناوری كلان داده ها و فراهم سازی بستری مناسب برای احداث و توسعه اكوسیستم فناوری كلان داده ها و بهره گیری از ارزش های پنهان در كلان داده ها در كشور است.
اقتصام*3065** 2023


1397/09/16
22:24:30
5.0 / 5
3781
تگهای خبر: ابزار , ارز , اینترنت , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است