نقش مشكلات ارزی بر تار و پود صنعت نساجی

نقش مشكلات ارزی بر تار و پود صنعت نساجی سیب پال: صنعت نساجی ایران در حالیكه می تواند به اتكای قدمت چند هزار ساله خود راه صادرات را بپیماید، امسال در كنار معضلات پیشین، از مشكلات جدید ناشی از تغییر سیاست های ارزی در رنج است.


به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، شواهد و قرائن از تاریخچه صنعت نساجی ایران نشان داده است این صنعت در حدود سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در كشورمان شروع شده كه نشانه های آن در جستجوهای دیرینه شناسی در شوش به دست آمده است.
تا قبل از حمله مغول ها نساجی همیشه یكی از صنایع پر رونق ایران بوده و در همه ادوار گذشته رونق داشته است؛ بر طبق مستندات، ایران در زمینه تولید پارچه خودكفا بوده و افزون بر این، اسناد و مداركی موجود است كه ثابت می كند در مقطعی از تاریخ منسوجات ایرانی جنبه صادراتی قوی هم داشته است.
این صنعت اما این روزها حال و هوای خوشی را تجربه نمی كند و بروز مشكلات گوناگون داخلی و خارجی سبب شده تا فعالان این صنعت از شرایط موجود گلایه مند باشند و افق روشنی را پیش روی خود تصویر نكنند؛ افزایش قیمت مواد اولیه، دشواری نقل و انتقال مالی بین المللی، صدور بخشنامه ها و دستور العمل های پی در پی و گاه متضاد و مشكلات ناشی از تغییر قیمت ارز همچون این مشكلات است.
بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران فرصتی بود تا پای درد و دل فعالان حوزه صنعت نساجی ایران و برخی شركت كنندگان خارجی آن بنشینیم.

** افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه
یك كارشناس ارشد بازاریابی الیاف شیشه و تیشو به ایرنا اظهار داشت: مشكلات ارزی امسال سبب شده تا تهیه مواد اولیه داخلی مورد نیاز كه به طور عمده از محصولات پلیمری است، با افزایش سه برابری قیمت ها به سختی صورت گیرد.
«مازیار بهرامی» بیان داشت: مواد اولیه خارجی باز كه حدود 20 درصد نیاز شركت را تشكیل می دهد، با قرار گرفتن در گروه دوم اولویت های تخصیص ارز، مشمول دریافت ارز نیمایی میگردد كه تهیه آن ماه ها به طول می انجامد.
وی اضافه كرد: در حالیكه در ماه های گذشته موفق به گشایش اعتبار برای واردات مواد اولیه شده بودیم، اما این روزها بانك مركزی مابه التفاوت نرخ ارز را از ما طلب می كند كه به مشكلی جدید در حوزه صادرات محصولات نساجی تبدیل گشته است.
بهرامی به برخی مشكلات سامانه نیما باز اشاره نمود و اظهار داشت: كشورهای مقصد صادراتی برای واریز پول به سامانه نیما با مشكل مواجه اند و در عمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به علت معضلات نقل و انتقال پولی با دشواری همراه می باشد.
وی تصریح كرد: حدود 40 درصد مواد مورد نیاز تولید تیشو، الیاف شیشه و الیاف پلی استر از خارج تامین میگردد و با عنایت به تحریم های بانكی آمریكا، كار نقل و انتقال پول به سختی صورت می گیرد.
این فعال تولیدی كه شركت متبوعش در شهرستان دلیجان استان اصفهان واقع شده، از حمایت ها و تعامل گمرك شهرستان از تولیدكنندگان، واردكنندگان و صادركنندگان در این شرایط سخت قدردانی كرد اما در عین حال از صدور بخشنامه های متوالی از طرف این سازمان و سایر سازمان ها كه گاهی اوقات متضاد یكدیگرند گلایه داشت.
وی، مهمترین خواسته خود از دولت در شرایط كنونی را تعیین تكلیف نرخ ارز و تك نرخی كردن آن، تامین ارز مورد نیاز و مشخص كردن چشم انداز تولید و صنعت برشمرد.

** تخصیص ارز و مابه التفاوت ارزی
مدیر فروش یك شركت تولیدكننده الیاف پلی استر حاضر در نمایشگاه به ایرنا اظهار داشت: چیپس پلی استر، ماده اولیه مورد نیاز تولید پلی استر است كه 90 درصد آنرا از داخل و 10 درصد آنرا از خارج تامین می نماییم.
«محمد شاه نظری» اضافه كرد: در ماه های گذشته قیمت چیپس پلی استر حدود چهار برابر شده در حالیكه قیمت محصولات نهایی این شركت فقط 20 درصد رشد داشته است.
وی افزود: افزایش قیمت ها منجر به كاهش تقاضا برای تولیدات شركت شده، با این وجود تابحال تعدیل نیرو نداشته و به شكلی در مقابل فشارها مقاومت كرده ایم.
شاه نظری درباره واردات چیپس پلی استر از خارج باز اظهار داشت: در برهه كوتاهی در ماه های گذشته ارز رسمی به این ماده اولیه تعلق گرفت و در حالیكه محصول خریداری شده در حال حمل به سمت بنادر كشور بود، به یكباره اعلام گردید كه ارز آن در اولویت گروه 2 قرار گرفته و دولت مابه التفاوت نرخ ارز را از ما مطالبه كرد.
وی افزود: هر چند سپس چند ماه چانه زنی، بالاخره پرداخت ما به التفاوت ارزی منتفی شد، اما بیشتر از سه ماه از رسیدن بار به بندر گذشته و هنوز موفق به ترخیص نشده ایم كه به طور قطع هزینه های اضافی برایمان به دنبال خواهد داشت.
این مدیر فروش، همین طور به افزایش 2 برابری كرایه حمل، صدور 25 بخشنامه گوناگون و گاه متضاد از طرف بانك مركزی، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرك و زمانبر بودن دریافت ارز نیمایی بعنوان سایر مشكلات تولید اشاره نمود كه سردرگمی تولیدكنندگان را به دنبال داشته است.
وی بیان داشت: به علت مشخص نبودن اولویت تخصیص ارز برخی مواد اولیه تولید در یك بازه زمانی، مجبور به واردات روغن های «فینیش» (روغنی كه در فرآیند تولید الیاف استفاده شده و مانع چسبندگی و پرز دادن می شود) با ارز آزاد شدیم تا تولید كارخانه با توقف رو به رو نشود؛ اما هزینه های زیادی به شركت تحمیل كرد.
شاه نظری تصریح كرد: اولویت داشتن تخصیص ارز به مواد غذایی و دارو سبب شده تا ارز مورد نیاز تولیدكنندگان با تاخیر تامین گردد به شكلی كه مجبور به توقف یا كاهش ظرفیت برخی خصوص تولیدی شده است.

** محدودیت در نقل و انتقال بانكی
«بهنام لباف» دیگر شركت كننده حاضر در این نمایشگاه به ایرنا اظهار داشت: چیپس پلی استر مورد نیاز شركت را از بورس تهیه می نماییم، اما با عنایت به رقابت شدید در بورس موفق به خرید به میزان دلخواه نمی شویم بنابراین بخشی از مواد مورد نیاز از خارج تامین میگردد.
این تولیدكننده نخ پلی استر مورد استفاده در فرش ماشینی، پرده، رومبلی و موكت اضافه كرد: با مشكلات پیش آمده در نقل و انتقال پول واردات چیپس پلی استر، روغن فینیش و همین طور واردات قطعات و لوازم یدكی مورد نیاز خطوط تولید با دشواری همراه شده است.

** دشواری های حمل و نقل
لباف همین طور به قطع همكاری برخی شركت های حمل و نقل بین المللی با ایران اشاره نمود و اظهار داشت: حالا برای حمل مواد و قطعات مورد نیاز با شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران كار می نماییم و حتی بخشی از ارسال قطعات از راه حمل و نقل هوایی انجام شو كه نسبت به حمل با كشتی هزینه بیشتری دارد.
این فعال تولیدی تصریح كرد: شركت متبوعش با اجرایی شدن برجام به توسعه خطوط تولیدی جدید با همكاری شركت های ژاپنی پرداخت، اما با لغو برجام ژاپنی ها ایران را ترك كردند؛ در حالیكه راه اندازی خطوط جدید می توانست 400 نفر اشتغالزایی جدید به دنبال داشته باشد.
وی اظهار داشت: بروكراسی اداری در بحث تایید و تخصیص ارز در وزارت صنعت، دشواری دریافت ارز نیمایی، بی ثباتی نرخ ارز و صدور بخشنامه های پی در پی از طرف سازمان ها و دستگاه ها، سایر مشكلاتی بود كه این شركت در ماه های گذشته در راه تولید با آنها دست و پنجه نرم كرد.

** خارجی های حاضر در نمایشگاه چه گفتند؟
«میتش شاه» (Mitesh Shah) مدیر یك شركت هندی حاضر در نمایشگاه، در گفت و گو با ایرنا تصریح كرد: حالا نقل و انتقال پول بخصوص دریافت پول از جانب های ایرانی، مهمترین مشكل پیش روی تولیدكنندگان و صادركنندگان هندی است و برخی بانك های هندی باز در این زمینه همكاری نمی كنند.
«پورسوئر لی» (Pursuer Lee) مدیر بازاریابی یك شركت چینی كه اولین بار در نمایشگاه صنعت نساجی كشورمان حضور یافته است، به ایرنا اظهار داشت: ایران از بازار بزرگ و فرصت های زیادی برخوردار بوده و برای شركت های چینی بسیار جذاب است.
این بازاریاب چینی با اشاره به تحریم ها مقابل ایران، تصریح كرد: چین باز درگیر جنگ تجاری با آمریكاست، بنابراین در مقابل تهدیدات آمریكایی ها پا پس نمی كشیم و بازار ایران را به راحتی ترك نمی نماییم.
خانم «لی لی فو» (Lily Fu) مدیر تجارت خارجی یك شركت چینی تولیدكننده انواع پلی استر باز به ایرنا اظهار داشت: بیشتر از 10 سال است كه با شركت های ایرانی كار می نماییم و هرچند مشكلات متعددی بر سر راه فعالیت وجود دارد، اما بازار ایران را بزرگ می دانیم.
وی عمده مشكل شركت متبوعش را حمل و نقل كالا به ایران متاثر از تحریم ها عنوان نمود، اما اظهار داشت: می توان با در پیش گرفتن شیوه هایی با صرف هزینه های بیشتر این مشكل را حل كرد.
پیش از این «افسانه محرابی» مدیركل صنایع نساجی و پوشاك وزارت صنعت، معدن و تجارت عمده مشكلات اصلی و صنعتگران این حوزه را تامین سرمایه در گردش و مواد اولیه برشمرده و گفته است: هرچند گلایه هایی از طرف تولیدكنندگان درباب تامین مواد اولیه وجود دارد، اما همه تلاش و اهتمام وزارتخانه آن است تا مشكلی برای تامین پوشاك شب عید نداشته باشیم.
این مقام مسئول همین طور بخش دیگری از مشكلات را ترخیص منابع ارزی بیان كرد و اظهار داشت: هر چند وزارت صنعت، معدن و تجارت به تایید ثبت سفارش ها می پردازد، اما تولیدكنندگان در تامین منابع ارزی گرفتار مشكل می شوند و در این زمینه به دنبال اتخاذ راهكار ویژه ای هستیم.
به گفته وی، در هفت ماهه امسال صادرات پوشاك و صنایع نساجی 40 درصد از نظر وزنی رشد داشته كه از آن جمله رشد 177 درصدی صادرات نخ و رشد 36درصدی صادرات پوشاك بوده است.
محرابی همین طور تصریح كرد: یكی از اشكالات كنونی تولیدكنندگان، نقدی شدن پرداخت ها برای تامین مواد اولیه است كه در گذشته به صورت مدت دار بود؛ این سوژه هر چند در ابتدا سخت به نظر می آید اما به نفع همه همچون تولیدكنندگان و بازرگانان است چونكه تكلیف آنها را مشخص می كند.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی صنعت نساجی ایران كه تا چهاردهم آذرماه برپا بود، 141 شركت داخلی و 80 شركت خارجی از 10 كشور ایتالیا، سوئیس، بلژیك، تایوان، فرانسه، تركیه، آلمان، چین، هند و اتریش جدیدترین تولیدات و خدمات خودرا نمایش كردند.
مجموع مصرف كالاهای نساجی و پوشاك كشور 510 هزار تن است كه 350 هزار تن آن از تولیدات داخلی تامین میگردد.
اقتصام*3065**2025


1397/09/15
13:18:58
5.0 / 5
3499
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است