وامی كه خانه اولی ها را به مسكن نمی رساند

وامی كه خانه اولی ها را به مسكن نمی رساند سیب پال: بجنورد- بالا رفتن افسارگسیخته مسكن در چند ماه گذشته، باعث تلاطم در بازار مسكن و نگرانی بخش زیادی از افراد جامعه شده و در این میان، خانه اولی ها بیشتر از دیگران نگران هستند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا قیمت مسكن كه به دلیل نبود ثبات اقتصادی در بازار، افزایش یافته، این كالا را برای خیلی ها دست نیافتنی كرد اما در این میان خانه اولی ها، دغدغه و مشكلات بیشتری دارند.
زوج های جوان، یك سال پول خویش را به بانك مسكن سپرده اند اما حال كه نوبت دریافت تسهیلات رسیده، با این میزان اعتبار، نمی توانند واحد مسكونی خوب و مناسبی در شهر پیدا كنند.
یك شهروند مسكن اولی در بجنورد به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: موعد پرداخت وام مسكن ام رسیده اما با این پول تنها باید در حاشیه های شهر دنبال مسكن بگردم.
سجاد وحدانی تصریح كرد: قیمت مسكن به شدت بالا رفته و با این میزان كمك و تسهیلات دولت، به هیچ عنوان خانه مناسب و دلخواه را نمی توان خریداری كرد.
وی خاطرنشان كرد: واحدهای مسكونی در نقاط حاشیه ای شهر عموما بی كیفیت بوده و چندان دلخواه زوج های جوان نیست.
یك شهروند دیگر هم اظهار داشت: امسال خانه اولی ها ضرر كردند و از نظر روحی و روانی به هم ریخته اند.
علی روحانی تصریح كرد: با پولی كه در بانك مسكن سپرده گذاشته بودم، همان زمان می توانستم در حاشیه شهر یك واحد خریداری كنم و الان بعد از چند ماه انتظار، با وامی كه از بانك گرفته ام، باز هم تنها توان خرید همان خانه را دارم.

* مشكلات مسكن را می دانم
مدیر امور شعب بانك مسكن در خراسان شمالی می گوید: با عنایت به وضعیت فعلی مسكن و افزایش قیمت ها، بانك مسكن پیشنهاد مساعدت در مورد افزایش مبلغ وام را به بانك مركزی داده است.
مجید اسدی فر با تاكید بر درك مشكلات خانه اولی ها، می افزاید: به دنبال راهكاری هستیم تا قدرت خرید مردم را برای مسكن افزایش دهیم.
وی اضافه كرد: تصویب افزایش مبلغ و مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات خانه اولی ها منوط به مصوبه شورای پول و اعتبار است كه هنوز در حال بررسی است و بانك به تنهایی در این خصوص تصمیم گیرنده نیست.
وی تصریح كرد: اگر واحدی را كه خانه اولی ها خریداری می كنند در منطقه بافت فرسوده باشد، تسهیلات با سود كمتر یعنی 6 درصد و بازپرداخت طولانی تر یعنی 15 ساله قسط بندی می گردد در حالیكه نرخ تسهیلات خانه اولی ها در مناطق غیر بافت فرسوده 8 درصد و مدت بازپرداخت آن 12 ساله است.
وی اظهار داشت: امیدواریم كه اتفاق مثبتی در این زمینه بیفتد و مردم خوشحال شوند.

* 459 خانه اولی وام گرفته اند
اسدی فر تصریح كرد: میزان تسهیلات پرداختی به خانه اولی ها از اواسط سال 95 كه پرداخت تسهیلات آغاز شد تابحال در شعب بانك مسكن خراسان شمالی، 256 میلیارد ریال بوده كه به 459 متقاضی پرداخت است.
وی تصریح كرد: تابحال سه هزار و 696 خانه اولی جهت استفاده از تسهیلات خرید یا ساخت مسكن بیشتر از 589 میلیارد ریال نزد شعب بانك مسكن سپرده گذاری كرده اند.
اسدی فر تصریح كرد: در صورتیكه سقف تسهیلات افزایش پیدا كند، مبلغ اقساط هم به تناسب افزایش می یابد و در این شرایط مشكل دیگری پیش روی زوج های جوان قرار می گیرد و آن كاهش توان بازپرداخت وام است چونكه درآمد بیشتر جوانان ما تكافوی پرداخت اقساط را نمی نماید.
وی اضافه كرد: نه تنها بانك مسكن كه هیچ ارگان و سازمانی پیش بینی نمی كرد وضعیت تورم و شرایط اقتصادی كشور به شكل فعلی درآید اما بانك مسكن دنبال عرضه راهكار است اما این بانك به تنهایی تصمیم گیرنده نیست و پیشنهادها باید با موافقت بانك مركزی و تصویب شورای پول و اعتبار عملی شود.
اسدی فر اظهار داشت: در طرح خانه اولی ها، هریك از زوجین به تنهایی می توانند 600 میلیون ریال وام بگیرند كه برای یك زوج یك میلیارد و 200 میلیون ریال اعتبار تسهیلاتی پرداخت می گردد.
مدیر شعب بانك مسكن خراسان شمالی در پاسخ به این سوال كه این میزان اعتبار چقدر از هزینه های یك واحد مسكونی را پوشش می دهد، اظهار داشت: قیمت هر متر آپارتمان در نقاط مختلف شهرهای استان متفاوت می باشد اما به نظر می آید این مبالغ در شرایط فعلی حدود 60 درصد از قیمت یك واحد معمولی، و نه لوكس، را پوشش دهد.
7185/5132


1397/08/18
23:14:40
5.0 / 5
3586
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است