دلواپسان داخلی بیشتر اقتصاد ایران را نگران می كنند یا تحریم گران خارجی

دلواپسان داخلی بیشتر اقتصاد ایران را نگران می كنند یا تحریم گران خارجی سیب پال: تهرانپلاس- با وجود آنكه بیشتر بازارهای مالی در ایران روز نخست تحریم های آمریكا را بدون نوسان آغاز كردند، اما اعلام خبر مخالفت شورای نگهبان با CFT زمینه را برای تولید تنش در این بازارها هموار كرد؛ موضوعی كه نشان داد بازارهای مالی باآنكه نیم نگاهی به مسائل بین المللی دارند اما بیشتر تصمیمات داخلی است كه به اقتصاد ایران جهت می دهد.


هم زمان با بازگشت تحریم های یك جانبه آمریكا به اقتصاد ایران در 13 آبان ماه، سخنگوی شورای نگهبان خبر از عدم تصویب CFT در این شورا داد تا بازارهای مختلف مانند بورس، سكه و ارز كه این روز را با آرامش شروع كرده بودند با تنش نسبی همراه شوند. برای مثال، بورس تهران كه در روز قبل بیشتر از هزار واحد رشد را ثبت كرده بود با بیان این خبر سرخپوش شد و دلاری كه می رفت بی تفاوت از كنار تحریم های تازه بگذرد به بالای 15 هزار تومان رسید.

درواقع رفتار این بازارها نشان داد اقتصاد ایران بیشتر از آنكه به مسائل بین المللی و شرایط تحریم واكنش نشان دهد، متأثر از واكنش های داخلی است تا آینده خویش را بر این مبنا تنظیم كند.

همچنین واكنش این بازارها حكایت از این دارد كه فعالان اقتصادی از مسئولان كشور انتظار دارند تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شود كه صدمه اجرای تحریم ها را به حداقل رسانده و هزینه مبادلات را كم كند.

از سوی دیگر، كشورهایی كه بزرگ ترین خریداران نفت ایران به شمار می روند، ادامه تجارت با ایران را منوط به تصویب FATF می دانند و اگر این مصوبه به نتیجه نرسد، حتی می تواند بر تجارت طلای سیاه بعنوان بزرگ ترین راه تأمین ارز كشور هم سایه بیندازد.

**كاهش فشارها با تصویب CFT

سلام امینی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با ایرناپلاس، در این زمینه با اشاره به اینكه عدم تصویب CFT در شورای نگهبان آخر كار نیست، اظهار داشت: شورای نگهان مصوبه مجلس را بازگردانده و اگر نمایندگان تشخیص دهند كه ایرادات گرفته شده صحیح نیست، این مصوبه برای تصمیم گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت فرستاده می گردد.

وی افزود: اكنون بیشتر كشورهای دنیا، چهار مقوله FATF ازجمله CFT را پذیرفته اند و از آنجائیكه ایران با كشورهای دنیا ارتباطات تجاری گسترده ای دارد و با عنایت به اینكه در این شرایط، فشارهای اقتصادی زیادی را به واسطه تحریم های ناجوانمردانه تحمل می نماییم برای كاهش فشارها لازم است كه این مورد تصویب شود.

**شبكه زیر زمینی برای دریافت پول

امینی با اشاره به اینكه هم اكنون از نظر نقل و انتقال پول با مشكل روبه روییم، اضافه كرد: اگر این مورد حل نشود، نمی توانیم پول نفتی كه می فروشیم و معاملاتی كه با دنیا داریم را دریافت نماییم.

وی تاكید كرد: در آن صورت مجبور خواهیم بود شبكه ای زیر زمینی برای دریافت پول تولید نماییم كه هزینه ای دیگری بر اقتصاد تحمیل می كند، چونكه از طریق های نامعمول پول خودمان را به دست می آوریم و این مشكل به معاملات بار خواهد شد.

**رعایت الزامات بین المللی برای حضور در تجارت جهانی

همچنین فرهاد احتشام زاد، رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران در گفت وگو با ایرناپلاس با اشاره به اینكه با عنایت به سیاست های بین المللی، برای واردات و صادرات باید بستر لازم را داشته باشیم، اظهار داشت: این بستر لازم طبیعتاً بر اساس رعایت قوانین بین الملل تأمین می گردد و اگر بخواهیم این ارتباطات را داشته باشیم باید از آنها پیروی نماییم. درواقع این ها مواردی هستند كه جزو الزامات بین المللی هستند.

وی با اشاره به اینكه مواردی مانند FATF در مقاطعی داوطلبانه و در مقاطعی الزامی هستند، افزود: با عنایت به شرایط كشور ما در عرصه بین المللی، تعریف اینكه اكنون این مورد به نفع فعال اقتصادی می باشد یا نه، شاید نگاه جزئی باشد و طبیعتاً اینجا نگرش های كلان اهمیت دارد.

**شرایط تجارت سخت تر می شود

احتشام زاد اضافه كرد: نگرانی ما از عدم تصویب قوانین از این دست، این است كه همان گونه كه بانك های بین المللی تابحال ما را مورد تحریم های خاص قرار دادند و تجارت را برای ما مشكل كرده اند انجام این گونه موارد سبب می گردد بهانه های بیشتری در اختیار آنها قرار بگیرد تا تحت شرایط سخت تر مبادله ای قرار گیریم.

وی این شرایط سخت مبادله ای را بر روی گردش نقدینگی بین المللی ما اثرگذار دانست و تاكید كرد: چونكه ما از یك طرف صادر كننده هستیم و كانی ها و فرآورده های هیدروكربوری جزو محصولات صادراتی ایران به شمار می آیند و به موازات آن كالاهای وارداتی داریم كه بیشتر از 90 درصد آن در صنایع تولیدی در قالب مواد اولیه و كالاهای نیمه ساخته مورد استفاده قرار می گیرند و یا كالاهای سرمایه ای تولیدی هستند و از همین رو استمرار تولید كشور به تأمین و واردات این كالاها وابسته است.

به گفته رئیس فدراسیون واردات اتاق بازرگانی ایران، ازاین رو هرچقدر فشار مبادلات مالی بین المللی بیشتر شود با مشكل بیشتری در تراكنش های مالی روبه رو می شویم و این امر كار را سخت تر می كند.

گزارش از حوری قاسمی

**اداره كل اخبار چندرسانه ای**ایرناپلاس**


1397/08/16
15:23:26
5.0 / 5
3723
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است