حجم دومین عرضه بورسی نفت 700 هزار بشكه است

حجم دومین عرضه بورسی نفت 700 هزار بشكه است سیب پال: تهران- 700 هزار بشكه نفت یكشنبه آینده (بیستم آبان ماه) برای دومین بار در بورس عرضه می گردد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ششم آبان اولین مرحله عرضه نفت خام در بورس انرژی با حجم یك میلیون بشكه شروع شد كه هشت محموله 35 هزار بشكه ای (معادل 280 هزار بشكه) به فروش رسید.
سه كارگزاری، محموله های نفتی را به نرخ بشكه ای 74 دلار و 85 سنت خریدند.
بر این اساس، شركت ملی نفت ایران امروز (یكشنبه) اعلام نمود: در مرحله جدید 700 هزار بشكه نفت خام با قیمت 76 دلار و 29 سنت به ازای هر بشكه در ساعت 14 و 30 دقیقه بیستم آبان ماه عرضه می گردد.
در این مرحله هم همانند نوبت قبل، حجم خرید دستكم 35 هزار بشكه تعیین شده است و محموله های نفتی در پایانه خارگ در خلیج فارس تحویل داده می شود.
مدیرعامل بورس انرژی چندی قبل به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: برنامه شركت ملی نفت این بود كه با یك بار عرضه، بازخورد را بررسی كند تا بر مبنای آن برای تداوم عرضه تصمیم گیری شود.
سیدعلی حسینی تصریح كرد نهادهای مسوول نظارت دقیقی بر روند معاملات دارند؛ با این همه بر مبنای قانون، اطلاعات همه خریداران در بورس محرمانه است و انتشار آنها جرم تلقی می شود، مگر آنكه یك خریدار خود به اقدام دست بزند.
به گفته وی، برای خرید نفت توسط شركت های ایرانی و خارجی هیچ محدودیتی وجود ندارد و سامانه معاملات در صورت تقاضا، همه آنها را ثبت می كند.
طرح عرضه نفت خام در بورس در سال های گذشته بارها عنوان شد اما ناكام ماند تا سرانجام تیرماه امسال با حمایت دولت و تاكید معاون اول رییس جمهوری عملیاتی شد.
شیوه فروش نفت در بورس انرژی 20 درصد ریالی و 80 درصد ارزی است.
تسویه بخش ریالی (بر اساس نرخ تسعیر) به صورت نقدی قبل از تحویل محموله و تسویه بخش ارزی به صورت اعتباری، با عرضه ضمانت نامه بانكی تعهد پرداخت ریالی معتبر از بانك های مورد قبول شركت ملی نفت ایران، بعد از تحویل محموله انجام می گردد.
خریدار باید بخش ارزی را در مدت زمان مشخص شده بعد از بارگیری، به طریق مورد تایید شركت ملی نفت كه در اطلاعیه عرضه اعلام می شود، واریز و تسویه كند.
نفت خام به خریداران در محموله های دستكم پنج هزار تنی (معادل حدود 35 هزار بشكه استاندارد) تحویل می گردد. البته خریداران می توانند با تجمیع قراردادهای خرید، نسبت به خرید محموله های بزرگ تر اقدام نمایند.
خریداران برپایه قیمت پایه اعلام شده از جانب شركت ملی نفت ایران كه طبق قیمت های معاملاتی امور بین الملل این شركت خواهد بود، روی قیمت نفت خام رقابت می كنند كه انتظار می رود تولید چنین فضای رقابتی به كشف قیمت مناسب و شفاف منجر شود.

اقتصام*2022*1961*


1397/08/14
13:11:48
5.0 / 5
3720
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است