مهلت پذیرش چك های قدیمی به اتمام رسید

مهلت پذیرش چك های قدیمی به اتمام رسید سیب پال: تهران- مهلت اعلامی بانك مركزی برای تعویض دسته چك های قدیمی با چك های «صیادی» به آخر رسید و از امروز (ششم آبان) تبادل چك های غیرصیادی در سامانه چكاوك ممنوع شده است.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شهریور سال قبل بود كه بانك مركزی چك های متحدالشكلی را برای نظام بانكی طراحی و رونمایی نمود و بانك ها ملزم شدند تا اردیبهشت ماه امسال دسته چك های صادره مشتریان را تعویض كنند.
گستردگی كار و ضرورت اجرای دقیق این طرح كه هدف اصلی آن به حداقل رساندن امكان خطا در صدور چك و كاهش چك های برگشتی در نظام بانكی است، بانك مركزی را بر آن داشت كه در ابتدا اجرای این طرح را تا شهریور ماه تمدید كند و سپس بانك ها دو ماه دیگر برای اجرای این طرح از بانك مركزی مهلت گرفتند.
این مهلت، پنجم آبان ماه به پایان رسید و بانك مركزی هم اطلاعیه جدیدی برای تمدید آن منتشر نكرد و ازاین رو از امروز چك های فاقد شناسه 16 رقمی ذیل شماره سری و سریال چك موسوم به صیادی، تنها با رجوع حضوری مشتری به بانك صادر كننده چك قابل دریافت خواهد بود.
بنابراین دارندگان دسته چك های قدیمی باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض دسته چك های خود اقدام نمایند.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، دسته چك های صیادی با هدف «ارتقای ضریب امنیتی و اعتباربخشی به برگه چك»، «استانداردسازی جانمایی مورد نوشتاری و كاهش عملیات تصدی گری»، «بررسی صلاحیت دارنده دسته چك با استفاده از سامانه های اعتبارسنجی بانك مركزی» و «ایجاد شفافیت اطلاعاتی و جلوگیری از سوءاستفاده های ناشی از تبانی شعبه های صدور دسته چك» در بانك مركزی طراحی و اجرا شده است.
در بستر سامانه صیاد، بانك مركزی می خواهد در گام های بعدی صدور چك الكترونیكی را هم اجرایی كند.
بر اساس برنامه جدید بانك مركزی، هموطنان می توانند با ارسال شناسه استعلام 16 رقمی مندرج در چك های صیادی به سامانه استعلام پیامكی بانك مركزی، از وضعیت اعتباری صادركننده چك آگاه شوند.
اقتصام*2025****2022


1397/08/06
14:33:49
5.0 / 5
3754
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است