همایش تجاری بانك ها، شركت های بیمه و حقوقی ایران و ایتالیا در رم

همایش تجاری بانك ها، شركت های بیمه و حقوقی ایران و ایتالیا در رم همایش تجاری بانك ها، شركت های بیمه و مسایل حقوقی ایران و ایتالیا با حضور مسئولان بانكی و بیمه ای دو كشور در شهر رم برگزار گردید.


به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار ایرنا از رم، نمایندگان بانك ها، شركت های بیمه و حقوقی و كارآفرینان ایرانی و ایتالیایی در این همایش یك روزه كه با حضور جهانبخش مظفری سفیر جمهوری اسلامی در ایتالیا در سالن كنفرانس هتل 'بورلی هیلز' شهر رم برگزار شد، به بحث و تبادل نظر در مورد مشكلات مربوط به مبادلات بانكی، انتقال پول و ضمانت های بیمه میان دو كشور پرداختند.
احمد پورفلاح رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و كشاورزی ایران و ایتالیا در این همایش تصریح كرد: متاسفانه، با گذشت دو سال از رفع تحریم ها و تلاش های مسئولان و بنگاه داران ایتالیا و ایران، ما هنوز موفق نشدیم تا به سطوح تجاری قبلی میان دو كشور برسیم و عمده ترین مشكل، مربوط به بحث انتقال پول، ارتباطات بانكی و عدم پوشش بیمه ای كافی و یك رشته مسائل جنبی است.
پورفلاح كه در صدر هیاتی 25 نفره در بخش های صنعت، معدن، بانك و بیمه به ایتالیا سفر كرده است، اضافه كرد: ما برای مذاكره با طرف های ایتالیایی، بانك داران و مسئولان بیمه ایتالیا به این كشور آمده ایم تا هرچه زودتر این مشكلات را رفع كنیم. هم طرف ایتالیایی از فرصت به وجود آمده جهت توسعه روابط اقتصادی با ایران استفاده می كند و هم ما (ایران) كه اغلب زیرساخت هایمان به شكلی توسط این كشور صنعتی بوجود آمده است.
وی با اشاره به اینكه هیچ جای نگرانی وجود ندارد، اظهار داشت: امروز بانكداران ایتالیا و ایران به بررسی مشكلات موجود پرداخته و وعده رفع آن را داده اند و همانطور كه دكتر مظفری سفیر محترم و پرارزش ایران در رم مژده داده است، با رفت و آمد مسئولان دولتی وزارت اقتصاد و دارایی و شركت های سرمایه گذاری در ایران، حداكثر تا 2 ماه آینده مشكلات بانكی میان دو كشور حل می گردد و می توانیم امید بیشتری به دستیابی به سطح بالاتر از هفت میلیارد یورو در مبادلات دوجانبه داشته باشیم.
پورفلاح اضافه كرد: همه اتاق های مشترك بعد از برجام، وظیفه دارند تا در این زمینه دولت را یاری كرده و افق های جدیدی در مقابل دست اندركاران و فعالان اقتصادی ایران باز كنند و امیدواریم كه دولت هم از اعلام آمادگی بخش خصوصی كه در اتاق بازرگانی مشترك و در اتاق بازرگانی ایران ابراز كرده ایم، استقبال كند.
'پیئرلوئیجی داگاتا' دبیر كل اتاق بازرگانی ایتالیا و ایران هم تصریح كرد: اوضاع نسبت به دو سال پیش بهتر شده است. شركت های ایتالیایی مصمم به همكاری با ایران هستند، ولی هنوز مشكلات مالی وجود دارد و بانك های بزرگ بین المللی و ایتالیایی بخاطر یك نظام پیچیده تحت نفوذ بانك های آمریكایی، هنوز بر روی مبادلات مالی ایران بسته هستند.
وی اضافه كرد: همایش امروز لحظه مهمی بود. هیاتی متشكل از بانك ها، بیمه ها و شركت های تجاری به بررسی مسایل موجود در نظام اقتصادی ایتالیا پرداخت و درپی شریك ایتالیایی است. در این همایش در مورد جنبه های مختلف روابط مالی میان دو كشور بحث شد.
آقای غمخوار، مدیر بانك سپه شعبه رم كه در این همایش حضور داشت، هم اظهار داشت: بعد از لغو تحریم ها، بانك سپه با همكاری سفارت ایران در رم و نهادهای ایتالیایی تمام تلاش خویش را برای توسعه روابط بانكی میان دو كشور به كار برد و بعد از اینكه مجوز فعالیت ها از مقامات بانكی و پولی دریافت شد، فعالیت خویش را آغاز كردیم و اكنون می توانیم كلیه عملیات بانكی را انجام دهیم.
وی اضافه كرد: ما روابط بسیار خوبی با بانك های ایتالیایی از جمله بانك 'مونته پاسكی دی سیئنا' داریم. از ابتدای توقف تحریم ها، بیش از یك میلیارد و 500 میلیون یورو اعتبار اسنادی دریافت و به ذینفع ها ابلاغ كرده ایم كه بخش اعظم آنها ایتالیایی بوده اند و تا آخر امسال و تا اوایل سال آینده (2018) حجم مراودات اسنادی به سه میلیارد یورو خواهد رسید. همین میزان هم حوالجات ارزی انجام داده ایم، به این مفهوم كه انتقال وجه از ایران به ذینفع های ایتالیا انجام پذیر و عادی شده است.
وی اظهار داشت: بنا به درخواست ذینفع های ایتالیایی، ضمانت نامه و همینطور اعتبارات اسنادی مدت دار صادر كرده ایم. به رغم محدودیت چند بانك ایتالیایی به خاطر منشا ایرانی، توانستیم با مذاكره راه های دیگری برای انتقال وجه بیابیم.
وی تصریح كرد: ازاین رو با عنایت به حمایت مسئولین پولی و مالی ایتالیا نسبت به بانك سپه و همكاری برخی بانك های ایتالیایی، با اطمینان می توان گفت كه توان اجرای كلیه امور مالی و انتقالات میان دو كشور را داریم. البته در این راه چالش هایی وجود دارد، ما از ابتدای فعالیت خود، كوشیده ایم تا تمام استانداردهای مربوط به مقررات مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا را رعایت كنیم. ما با این مساله مشكلی نداریم و حتی خطر را برای ما هم كاهش می دهد.
وی اظهار داشت: طرح های بزرگ كه تفاهمنامه آن امضا شده است، نیاز به تامین مالی دارد كه باید با استفاده از بانك های ایتالیایی و اروپایی انجام شود كه خوشبختانه توافقنامه ای كه با 'ساچه' خواهند داشت، این مشكل را بزودی حل می كند.
'ماركو فازولو' نماینده بانك 'مونته دی پاسكی دی سیئنا' هم در این همایش اظهار داشت: در دوره پیش از لغو تحریم ها، بانك 'مونته دی پاسكی دی سیئنا' 60 درصد از مبادلات بانكی میان دو كشور ایتالیا و ایران را پوشش می داد و با اطمینان بیشتری می گویم كه از زمانی كه تحریم ها از دو سال پیش سبك شدند، ما هم آمادگی كامل برای عملیات بانكی با ایران را داریم. ما حساب هایی را با بانك های ایرانی باز كرده ایم و كدهای سوئیفت را با هم مبادله كرده و آماده هستیم تا بر روی تمام تولیدات بانكی، از یك حواله ساده تا اعتبارهای بزرگ در تمام زمینه ها همكاری كنیم.
وی اضافه كرد: اغلب عملیات بانكی، نه از نظر كالا و نه از نظر طرف تجاری، مشكلی ندارد، شناخت و اعتماد طرفین به كاهش مشكلات مربوط به كاغذ بازی ها كمك می كند. ما به عنوان بانك و شما به عنوان كارآفرینان باید به هم كمك كنیم تا مشكلات را پشت سر بگذاریم. بازار ایران بسیار بزرگ است و می تواند فرصت تجاری خوبی برای دو كشور باشد.
اروپام**461**1486**انتشار دهنده: محسن شریفی**

 

1396/08/17
18:14:00
5.0 / 5
4370
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است