ما سرباز ایران هستیم، روزگار سختی را سپری می نماییم

ما سرباز ایران هستیم، روزگار سختی را سپری می نماییم سیب پال ما سرباز ایران هستیم، روزگار سختی را سپری می نماییم


اما در ایران وضعیت صنعت صوتی تصویری به چه صورت است؟ تا چه حد پیشرفت داشتیم؟ دستاورها چه بوده و سهم بازار صادراتمان چقدر است؟ مدیر عامل شركت مادیران، جناب آقای بابك ثقفی در مورد این مباحث مصاحبه ای با شبكه ایران كالا داشته اند كه متن كامل این مصاحبه به شرح زیر می باشد: * بر مبنای مركز آمار ایران و بانك مركزی، 25 میلیون خانوار ایرانی حداقل یك تلویزیون در خانه دارند از این بازار گسترده چه سهمی به شما به عنوان تولید كننده داخلی رسیده است؟ مدیرعامل مادیران: سایز بازار ایران سالی 2 میلیون عدد است كه یك میلیون و سیصد هزار عدد داخل كشور تولید می گردد كه بخشی برندهای خارجی هستند كه داخل ایران تولید می شوند و بخشی هم برندهای داخلی مثل ایكس ویزن هستند كه داخلی تولید می شوند. 700 هزارعدد هم بصورت كاملا قاچاق وارد می گردد. این در شرایطی است كه در سال 96 با رجوع با سایت های گمرگ، 3000 عدد هم تلویزیون ثبت رسمی نشده است. چرا باید این حجم قاچاق بشود؟ همه عرضه كنندگان ظرفیت خالی برای پر كردن فضای قاچاق دارند. بخشی حدود 30 الی 35 درصد بازار در اختیار قاچاق است كه می تواند بصورت كامل در اختیار تولید قرار بگیرد. * شاعبه ای كه بوجود آمده كه برای كاهش هزینه تولید شركت ها خودشان زمینه قاچاق ر فراهم میكنند، تا چه حد درست است؟ مدیرعامل مادیران: قاچاق توسط یك شخص با یك گروه صورت نمی گیرد، توسط اشخاص مختلف انجام می گردد و افراد بسیار متنوعی هستند كه اینكار را انجام می دهند. من موافق این حرف نیستم كه شركت ها این قاچاق ر مدیریت می كنند. قاچاق توسط سواستفاده قاچاقی ها از ماركتینگ برندهای كره ای انجام می گردد.. بدون عرضه خدمات بعد از فروش مناسب و بدون پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر عملكرد. با عنایت به اینكه هزینه های بازاریابی را یك شركت دیگر می دهد. با استفاده از این مزیت، كالا را باهزینه پایین تر می فروشند. تولید كننده داخلی كه كه برند خارجی را در ایران تولید می كند به علت تحت كنترل و نظارت بودن شركت مادر، خیلی آزادی عمل مثل ما ندارد. كه بتواند قدرت چانه زنی متفاوت داشته باشد. مزیت این شركت های خارجی به این است كه به تكنولوژی شركت های خارجی دسترسی مستقیم دارند بویژه شركت های كره ای كه استاد بازاریابی هستند. * مزیت هایی كه شركت های خارجی داخل ایران تولید می كنند برای شما كه تولید كننده داخلی هستید چقدر گران تمام می شود؟ * برند شما به عنوان ایكس ویژن چقدر توانسته با این ها رقابت كند؟ مدیرعامل مادیران: سوالی خوبیه. مادیران از 1343 سال شكل گرفته است، ما برند ایكس ویژن را از 1373 بعد جنگ وقتی كشور نیاز به اشتغال داشت شروع كردیم. تلویزیون و برند ایكس ویژن را 10 سال پیش شروع كردیم. سال اول با وجودیكه همه امكانات را داشتیم 2000 عدد تولید كردیم. بلافاصله به این نتیجه رسیدیم كه مادامی كه نتوانیم خودمان تولید داشته باشیم، نمیتوانیم قطعات تلویزیون را خودمان انتخاب نماییم و نمی توانیم روی كیفییت قطعات مسلط باشیم و روی قیمت قدرت چانه زنی نخواهیم داشت. این شد كه بلافاصله كار طراحی را در دستور كار قراردادیم. از تلویزوین ها ی كوچك شروع كردیم، 22 اینچ 24 و 29 اینچ. هم اكنون 50 درصد جنس برای خودمان است و 50 درصد را از شركت های CKD كار می خریم. وقتی وارد خرید سی كی دی می شویم، از90 تامین كننده قطعه می خریم. در صنعت الكترونیك در مجموع 4 كشور قطعه دارند. چین، كره، تایوان و ژاپن. ما قطعه سازی نداریم. مثل كشورهای دیگر. تركیه تلویزیون ر به همین ترتیب كار می كند. قطعه از چین می خرد، تولید می كند و مصرف داخلی و صادراتش ر انجام می دهد. مصر و برزیل هم به همین ترتیب. ما هم همین كار ر شروع كردیم ولی اگه واحد طراحی خودمان را نداشتیم نمی توانستیم با این شركت ها رقابت نماییم. * چقدر از سهم بازار در اختیار شماست؟ مدیرعامل مادیران: 12% و شركت های كره ای حدودا 70% بازار را دارند. * سوالی یك مقدار خارج از مبحث. اگر یك مخترع ایرانی بتواند كالا یا محصولی ر عرضه نماید كه شما بتوانید از آن استفاده كنید، چقدر استفاده میكنید از این اختراع؟ مدیرعامل مادیران: بخاطر نوع كار ما، از این پیشنهادات خیلی عرضه می گردد. اما تا حالا اختراع موفقی ندیدم. اختراعی كه بتواند ما را قانع كند كه می تواند بازار مناسبی داشته باشه. ولی اگر اتفاق بیافتد حتما از آن استقبال می نماییم. صنعت الكترونیك صنعت قطعه سازی است كه كشور ندارد، مابقیش تكنولوژی تولید است. تكنولوژی تولید ما كاملا به روز است. * چقدر به توانمندی طراحی داخلی می گردد اعتماد كرد؟ مدیرعامل مادیران: از روز اول اینجور نبوده. الان تیم قابل توجهی رویش كار می كنندو ما وقتی شروع كردیم متوجه شدیم بدون این نمی توا نیم پیش برویم. در دنیای رقابت ما باید كیفیت، قیمت و تكرار پذیری محصول ر داشته باشیم. برای داشتن این 3 باید دانش داشته باشیم در غیر این صوت نمی توانستیم به اینجا برسیم كه تلویزیون های سایزهای مختلف و كیفیت های مختلف دداشته باشیم. ما این را سال دوم، سوم فهمیدیم. * شما به عنوان یك تولید كننده تلویزیون در ایران میتوا نید نیم نگاهی به بازاهای خارجی داشته باشید؟ مدیرعامل مادیران: واقعیت این است كه ما به جهت اینكه صادر نماییم باید به یه تیراژ قابل قبول یا خودمان برسیم یا حمایت خاصی داشته باشیم كه در رسیدن به این تیراژ ما را همراهی كند. هم اكنون هیچكدام از این دو در صنعت الكترونیك ایران متصور نیست. از لحاظ تكنولوژی تولید اجازه بدید با تركیه مقایسه داشته باشیم. تركیه جمعیتش به اندازه ماست. مصرف تلویزیون یه مقدار بیشتر از ماست و 20 میلیون در سال تولید تلویزیون دارند و بیشتر صادر میشه. آیا قطعات و پنل ر خودشون تولید میكنند؟ خیر. این 3 میلیون ماكزیمم سقف بازار تركیه است كه نصفش خود ترك ها هستند و ما بقی كره ای ها هستند. * با عنایت به تقسیمات صنعتی در دنیا بویژه در زمینه الكترونیك قابل تصور هست كه كشوری 0 تا 100 محصول را خودش داخل تولید كند؟ مدیرعامل مادیران: اصلا در هیچ صنعتی این امكان وجود ندارد. قطعه ای در الكترونیك هست به اسم IC كه مجموعه ای از قطعات كوچك است و ما هم میتوانیم از كنار هم چیدن قطعات كوچیك آن را بسازیم.استاد من در دانشگاه میگقت مهندسی كه به جای استفاده از IC خودش قطعات ر كنار هم قرار بده و بسازد، مهندس عاقلی نیست! مهندسی یعنی در كنار هم قراردادن قطعات. شما ساختمان را فرض كنید.یك مهند س ساختمان همه قطعات را خودش نمی سازد دلیلی ندارد همه قطعات را یك نفر در داخل بسازد. در 90 درصد صنایع ما این كار بی مفهوم است. * واقعا كیفیت محصول داخلی آنقدر پایین است كه عقلا نی است كه ما محصول خارجی بخریم؟ مدیرعامل مادیران: در صنعت الكتروینك این چیزها حدودا بی مفهوم است. در مورد كیفیت. وقتی قطعات توسط شركت های ثابتی ساخته می گردد و همه از آنجا می خرند. جمعا 5 شركت پنل ساز در دنیا وجود دارد كه همه از آن ها می خرند.تلویزیون های برندهای خارجی می توانند یك یا دو مدل سطح بالا داشته باشند كه به شخص دیگری نمی دهند. 90 درصد محصولاتمان را اگر روی برند برچسب بزنیم قابل تشخیص با نشان های درجه اول دنیا نیست. فرق در این است كه وقتی صحبت از برند ایكس ویژن می نماییم و خودمان تولید می نماییم ما سرباز ایران هستیم. وقتی اسم محصول شركت خارجی میشه تفاوت قیمت از ما خواهند خواست. وقتی مواد اولیه تلویزیونی كه 200 دلاره به شركت خارجی 240 دلار باید بدیم تا بیاریم تو ایران تولید نماییم ما 190 تا 210 میخریم اون باید 240 تا 250 بخره. بالاخره اونم بابت بازاریابیش هزینه كرده و تفاوته ر باید بده تكنیك های بازاریابی سبب شده تصور ردم رفته به ان سمت. كه تفاوت دارد. من خدا رشكر میكنم ما 9 سال پیش 2000 تا تلویزیون تولید كردیم درحالیكه سال گذشته 165 هزارتا تی وی فروختیم هرسال هم رشد خواهیم كرد. ینی مردم بهمون اعتماد كردند و انتظار نداریم برندهای كه 30 الی 50 ساله دارند كار میكنند ما یك شبه راه اونا ربریم. * مشكلات از نطر شما در این صنعت چیست؟ مدیرعامل مادیران: این روزها مشكل ارز گریبا نگیر همه است.. صنعتی كه ما در آن هستیم مشكل قاچاق دارد. قاچاقچی 30% هزینه های ما را نمی دهد. هزینه های بازاریابی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات بر درآمد، بیمه. ازاین رو برای قیمت عرضه 30% از ما جلوتراست. مسئله دیگر بحث شفافیت است.شركتی هستیم كه 100% شفاف هستیم. همیشه هم سربلند بیرو ن آمدیم. مسئله دیگر نیمه شفاف بودن اقتصاد است كه می گردد نامش را قاچاق و غیر قاچاق گذاشت. مسئله بعدیمان سازمان های دولتی ما هستند. ما یك تیم داریم كه پاسخگوی گمرگ، دارایی، بانك، تعزیرات و سازمان حمایت هستند. كارشان این است كه هرروز این بخشنامه هارا بخوانند و جواب بدهند. این بخشنامه ها مثل مشق شب هستند و ما هرروز باید مشق بنویسیم. این خود برای شركتی كه خودش را 100% شفاف در عرضه عمومی گذاشته است مسئله ای است. قوانین هم كه قابل تعبیر و تفسیر هست كه این تفسیرهای مداوم واقعا دردسرساز هستند. متناسب نبودن سود بانكی هم معضلی است و مجموعه این ها سبب می گردد ما به عنوان یك تولید كننده روزگار سختی را سپری نماییم. 2121

1397/06/15
12:54:44
5.0 / 5
3753
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است