پرداخت الكترونیك توسط كارت ملی هوشمند

پرداخت الكترونیك توسط كارت ملی هوشمند سیب پال: سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور در نشست خبری به تشریح اقدامات و شرایط صدور و دریافت كارت ملی هوشمند پرداخته و گفت: كارت های ملی هوشمند فعلی صادر شده تا سال 89 ، تنها تا پایان سال اعتبار دارد و افراد برای دریافت كارت ملی هوشمند باید اقدام نمایند.


سیف الله ابوترابی در نشست خبری سازمان ثبت احوال كشور در مورد صدور كارت‌های هوشمند ملی اظهار كرد: این كارت به عنوان كلید ورود به دولت الكترونیك محسوب می‌شود و تا كنون بیش از 24 میلیون نفر از جمعیت كشور كارت هوشمند ملی را دریافت كرده‌اند.
 
وی اضافه كرد: كارت‌های ملی قدیمی تا پایان سال 96 اعتبار دارد، بر اساس آخرین تمدید كارت برای شهروندان از سوی هیات وزیران پایان سال 96 به عنوان آخرین زمان اعتبار این كارت‌ها تعیین شده است و از آغاز سال 97 این كارت‌ها فاقد اعتبار خواهد بود. بنابراین تاكید می‌كنم افرادی كه تاریخ صدور كارت آنها از سال 80 تا 89 است از آغاز سال آینده كارت‌های ملی آنها فاقد اعتبار است و برای اینكه این عزیزان در مجامع اداری با مشكل مواجه نشوند باید كارت هوشمند خود را دریافت كنند.
 
وی در مورد محل‌های مراجعه برای انجام كارهای ثبت نام كارت هوشمند ملی گفت: دفاتر پیشخوان، پست و ثبت احوال برای خدمت به عزیزان آماده هستند و افراد با مراجعه به این دفاتر می‌توانند برای دریافت كارت اقدام كنند.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور در مورد زمان صدور كارت هوشمند گفت: در گذشته زمان صدور طولانی بود و مردم از این بابت نگرانی داشتند ولی حالا ثبت احوال به سمتی رفته كه كارت‌های هوشمند بین 15 روز تا یك ماه پس از درخواست صادر می‌شوند. همچنین نرم افزاری را پیش بینی كرده‌ایم كه در حال حاضر در مرحله تست است كه فرد با مراجعه به سایت ثبت احوال می‌تواند با دادن شماره ملی در كوتاهترین زمان مركزی كه برای مراجعه مشخص شده است را پیدا كند.
 
ابوترابی در مورد هزینه صدور كارت هوشمند ملی نیز عنوان كرد: حداكثر رقمی كه از زمان ثبت نام تا تحویل كارت از سوی مردم باید پرداخت شود 31 هزار تومان است. 9 هزار تومان از این مبلغ در زمان درخواست و تكمیل ثبت نام دریافت می‌شود كه البته این رقم در جاهای مختلف از 7 تا 9 هزار تومان متغیر است. 2000 تومان نیز در زمان تحویل كارت دریافت می‌شود. همچنین بر اساس مصوبه مجلس 20 هزار تومان هم برای واریز به خزانه دولت تعیین شده است. بنابراین دریافت هر رقمی خارج از این 31 هزار تومان خلاف است و در صورت تخلف مراجعین می‌توانند آن را با كد و آدرس دفتر مورد نظر اعلام كنند تا رسیدگی شود.
 
وی در مورد وضعیت كارت هوشمند افرادی كه در خارج از كشور هستند گفت: برای افراد خارج از كشور فعلا نمونه قدیمی را صادر می‌كنیم.
 
كارت‌های صادر شده از سال 90 تا 96 همچنان اعتبار دارند
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور اضافه كرد: تاكید می‌كنم كه تمام كارت‌های صادر شده از سال 90 تا 96 همچنان اعتبار دارند ولی كارت‌های ماقبل سال 90 تنها تا پایان سال معتبر هستند.
 
ابوترابی عنوان كرد: تمهیدات لازم برای ثبت درخواست و صدور كارت ملی هوشمند اندیشیده شده و مردم با مراجعه به ادارات پست و پیشخوان می‌توانند كارهایشان را انجام بدهد. حتی شرایطی پیش بینی شده كه عكس زنده افراد در محل گرفته می‌شود.
 
وی در مورد تعداد افرادی كه تا كنون كارت ملی هوشمند خود را دریافت كرده‌اند گفت: بیش از 24 میلیون تا كنون كارت ملی هوشمند دریافت كرده‌اند و جامعه هدف ما این است كه با همت و تلاش مردم 40 میلیون دیگر را به این آمار اضافه كنیم تا به عنوان یك كار مهم پایان سال 97 پایان صدور كارت‌های ملی هوشمند باشد.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور در مورد اینكه آیا افرادی كه كارت‌های آنها بین سال‌های 90 تا 96 صادر شده است هم می‌توانند برای دریافت كارت ملی هوشمند اقدام كنند یا خیر گفت: بله ولی این كار برای آنها اجباری نیست. در حال حاضر فعلا دو جامعه هدف داریم یكی افرادی كه كارت آنها فاقد اعتبار است و افرادی كه وارد سن بهره مندی از كارت جدید یعنی 15 سال تمام خواهند شد. آنهایی كه به این سن می‌رسند نیز كارت ملی هوشمند دریافت می‌كنند. برای افراد ایرانی خارج از كشور نیز به دلیل اینكه شرایط نرم افزاری و سخت افزاری فراهم نیست فعلا این كار صورت نمی‌گیرد و بناست كه در آینده این امكانات هم فراهم شود ولی در سال جاری فعلا این اتفاق نمی‌افتد.
 
ابوترابی در مورد اینكه بر اساس پیش بینی‌ها قرار است چه تعداد كارت هوشمند صادر شود گفت: ظرفیت ما حدود 20 تا 25 میلیون است و پیش بینی می‌كنیم با مراجعه مردم بتوانیم حداقل 20 میلیون نفر را در امسال پوشش بدهیم و امیدواریم تا پایان سال 97 پروژه را به سرانجام برسانیم.
 
وی با اشاره به كاهش زمان صدور كارت عنوان كرد: با دستگاه‌های جدیدی كه اضافه كرده‌ایم زمان صدور كارت به یك ماه كاهش پیدا كرده است در حالیكه در گذشته حدود شش ماه زمان می‌برد. از میان افرادی كه پیش از این درخواست صدور كارت داده‌اند تعداد بسیار محدودی باقی مانده‌اند كه كارت آنها صادر خواهد شد.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور در مورد انتقاد برخی افراد به كیفیت عكس كارت‌های صادر شده اظهار كرد: در كارت‌های تمام دنیا عكس‌ها بدون روتوش و گریم انجام می‌شود و ما تغییری در چهره افراد ایجاد نمی‌كنیم و همان عكس را می‌گذاریم. البته همه دوست دارند تصویرشان زیباتر باشد و ما در نرم افزار پیش بینی كرده‌ایم كه در آینده بتوانیم این كار را انجام بدهیم.
 
ابوترابی در مورد اینكه آیا تحریم‌ها در تأمین دستگاه‌های صدور كارت تاثیر داشته است یا خیر؟ گفت: با رایزنی‌هایی كه انجام شده است. دستگاه‌های مورد نیاز را وارد كرده‌ایم و البته این هم یكی از فواید برجام است كه در ثبت احوال از آن بهره مند شده‌ایم. در حال حاضر پنج دستگاه نصب شده است كه ماهانه 2 تا 2.5 میلیون كارت را صادر می‌كند.
 
وی در تشریح ساز و كار درخواست برای كارت هوشمند افزود: ابتدا برای این كار مردم پیش ثبت نام انجام بدهند و برای این كار نیاز به مراجعه حضوری نیست و از طریق سایت هم صورت می‌گیرد. برای تكمیل كار افراد باید با اصل شناسنامه، كد پستی و آدرس سكونت به دفاتری كه اعلام كرده‌ایم مراجعه كنند تا آنجا هم اسكن از 10 انگشت افراد صورت بگیرد و هم اینكه عكس زنده همانجا گرفته شود. برای هنگام تحویل كارت نیز خود افراد صاحب كارت با نمونه قدیمی كارت ملی باید مراجعه كنند.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور در مورد كاربردهای كارت ملی هوشمند عنوان كرد: در فضای الكترونیكی در حال حاضر از شماره ملی به عنوان كد احراز هویت استفاده می‌شود ولی برای كاربردی شدن كارت ملی هوشمند پیش بینی‌های متعددی شده است. در حال حاضر در 200 هزار نقطه عملا برای ارائه خدمات، از طریق پایگاه داده‌های كارت ملی استفاده می‌شود.
 
ابوترابی در مورد زمان صدور شناسنامه نیز گفت: در تمام شهرستان‌ها به جز كلانشهرها شناسنامه یك روزه صادر می‌شود حتی در بعضی از شهرستان‌ها افراد هنگام مراجعه سریعا شناسنامه جدید را دریافت می‌كنند. به عنوان مثال اگر كسی در بشاگرد هرمزگان درخواست صدور مجدد شناسنامه داشته باشد همان لحظه به او تحویل خواهد شد.
 
وی در مورد وضعیت شناسنامه‌های المثنی هنگام انتخابات نیز گفت: در هیچ شهری به جز كلانشهر تهران شناسنامه المثنی تحویل داده نشده تا روز انتخابات نداشتیم.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر اینكه چه اطلاعاتی در كارت هوشمند ملی ثبت می‌شود و آیا اطلاعات شخصی شهروندان هم در آن وجود دارد یا خیر؟ گفت: در این كارت‌ها تراشه‌ای پیش بینی شده تا دستگاه‌های كارت‌خوان بتوانند اطلاعات موجود در كارت را بخوانند. بر اساس ماده 34 ثبت احوال تمام اطلاعات مربوط به هر فرد محرمانه است و تنها امكان دسترسی مراجع ذی‌صلاح به آنها وجود دارد. در این كارت كدهایی پیش بینی شده و در اختیار هر فرد قرار داده شده است. یكی از مهمترین ویژگی كارت‌های هوشمند كدهای بیومتریكی سطح بندی شده است.
 
كاركردهای كارت‌های ملی هوشمند در آینده چیست؟
 
ابوترابی اضافه كرد: اولین مرحله استفاده از این كارت برای احراز هویت است. در آینده امكاناتی مانند استفاده از آن به عنوان كارت سلامت و یا كارت بانكی هم پیش بینی شده است. این كارت‌ها ظرفیت‌های متعددی دارند و پیش بینی ما این است كه كاربردی‌تر شود. در سال جاری پیگیر ساز و كارهای قانونی برای كاربردی شدن كارت‌ها هستیم.
 
وی با اشاره به روند دریافت كارت‌های ملی هوشمند تاكید كرد: افراد از زمان ارائه درخواست كارت ملی هوشمند تا دریافت آن دو بار باید مراجعه كنند یكی برای ارائه مدارك و بار دوم برای تحویل حضوری كارت به آنهاست.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور اضافه كرد: البته امیدواریم بتوانیم از ایستگاه‌های سیار هم استفاده كنیم كه در مرحله اول برای اسكن اثر انگشت به شهروندان مراجعه كنیم. البته برای معلولان و جانبازهای حركتی ساز و كارهایی پیش بینی شده است و برای انجام كار به آنها در مراكز نگهداری مراجعه می‌كنیم.
 
ابوترابی همچنین در مورد معلولان و جانبازهایی كه امكان ثبت اثر انگشت آنها وجود ندارد گفت: برای این افراد ساز و كارهایی پیش بینی شده است و پین كدهای مخصوصی كه مختص افراد معلول است برای آنها تعیین می‌شود.
 
وی با اشاره به اینكه بعضی از افراد معتقدند با گذشت هفت هشت ماه هنوز كارت هوشمند به دستشان نرسیده است، یادآور شد: این اتفاق به این صورت نیست كه زمان صدور كارت هشت ماه طول كشیده باشد، بلكه ممكن است افراد درخواست اخذ كارت داده باشند ولی در بخش كنترل مدارك دچار مشكل شده باشند. به عنوان مثال ممكن است عكس یك نفر با چهره اصلی او تطبیق نداشته باشد. در این شرایط مراكزی كه درخواست ثبت كرده‌اند باید این مسئله را به شهروندان اعلام كنند كه متاسفانه بعضی‌ها این كار را نكرده‌اند. البته تعداد این موارد بسیار معدود است ولی حتی یك نفر هم باشد پیگیری می‌كنیم.
 
سخنگوی سازمان ثبت احوال كشور در مورد اینكه در برخی از موارد افراد در یك منطقه درخواست خود را ثبت می‌كنند اما به آنها اعلام می‌شود در منطقه‌ دیگری كارت‌شان را دریافت كنند گفت: گاهی اوقات پیش می‌آید كه یك فرد در شمال تهران درخواست خود را ثبت می‌كند ولی برای دریافت كارت شعبه دیگری به او معرفی می‌شود. این كار برای پخش شدن مراجعه كنندگان و جلوگیری از ازدحام و تسریع در روند دریافت كارت از سوی شهروندان انجام می‌شود.
 
ابوترابی اضافه كرد: گاهی اوقات بعضی از افراد درخواست تغییراتی در هویت‌شان مانند تغییر در نام می‌دهند اما كارت هوشمند آنها با هویت قبلی صادر می‌شود. این اتفاق به دلیل این است كه افراد پس از ثبت درخواست كارت هوشمند اقدام به تغییر در هویت‌شان می‌كنند و هنگام درخواست كارت باید این موضوع را اعلام كنند تا در كارت جدید اعمال شود.
 
وی در مورد زمان دریافت كارت هوشمند پس از صدور عنوان كرد: اگر افرادی كه شش ماه از صدور كارت آنها گذشته و به آنها برای دریافت كارت اعلام می‌شود تا به شعبه مراجعه كنند این كار را انجام ندهند كارت آنها باطل می‌شود و برای تحویل باید پول مضاعفی را پرداخت كنند.
 
وی در مورد آمار افرادی كه با سن 15 سال تمام باید برای آنها كارت هوشمند صادر شود گفت: این آمار متغیر است زیرا هر روز بسیاری از افراد سن 15 سال آنها به پایان می‌رسد و در شمول واجدین شرایط كارت ملی قرار می‌گیرند. اما به صورت میانگین سالانه بین 1200 تا 1400 نفر داریم كه در زمره این افراد قرار می‌گیرند.
1396/04/17
17:09:38
5.0 / 5
4180
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است