از خلف وعده بوئینگ تا تصمیم های تازه

از خلف وعده بوئینگ تا تصمیم های تازه سیب پال: مقامات ارشد بوئینگ در موضع گیری جدید از تعویق تحویل نخستین سری هواپیماهای سفارشی به ایران خبر دادند. گفته می گردد موعد تحویل هواپیماهای ۷۷۷ به ایران از سال جاری میلادی به سال ۲۰۱۹ موكول شده است.



مریم فكری: در حالیكه موعد تحویل نخستین هواپیمای بوئینگ به ایران نزدیك می شود، این روزها خبر هایی منتشر می گردد كه بوئینگ به ایران خلف وعده كرده و تغییر جهت داده است. بنا به قول اصغر فخریه كاشان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین الملل در دی ماه سال قبل به خبرآنلاین، «بوئینگ باید از اواسط سال 2018 میلادی هواپیما را به ایران تحویل می داد، اما با احتیاط هایی كه ما می نماییم و دائما قرارداد را تجدیدنظر می نماییم، فكر می نماییم در سه ماهه آخر سال 2018 هواپیما را داشته باشیم.» (ایــنــجـــــــــا)
این در حالی است كه خبرها حاكی از آن بود كه ترامپ به دنبال ابطال توافقنامه بوئینگ و ایران است. روزنامه صهیونیستی جروزالم پست ادعا نمود كه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریكا تلاش می كند توافقنامه شركت بوئینگ و ایران را باطل كند.
این روزنامه صهیونیستی در گزارشی به قلم «میچل ویلنر» در پایگاه اینترنتی خود نوشت: دولت دونالد ترامپ در حال اجرای طرحی است كه قرارداد 16 میلیارد دلاری ایران و شركت هواپیماسازی بوئینگ را ابطال كند. (ایــنــجـــــــــا)

بهانه واهی بوئینگ
بر این اساس، در كمتر از دو ماه و بوئینگ با نزدیك شدن به وعده تحویل نخستین فروند هواپیمای ۷۷۷ به ایران، به بهانه ای واهی، این تاریخ را به تعویق انداخت و وعده داد كه هواپیمای مذكور را در سال ۲۰۱۹ به ایران تحویل خواهد داد.
هفته گذشته یك روزنامه نگار آمریكایی توئیتی منتشر نمود و در آن به نقل ازمقامات بوئینگ اعلام نمود موعد تحویل هواپیمای ۷۷۷ به ایران به سال ۲۰۱۹ موكول شده است.
در پی این توییت، خبرگزاری رویترز در تماس تلفنی با مقامات بوئینگ، درباره این تصمیم از آنها سوال كرد و مقامات بوئینگ اعلام نمودند كه برای جت هایی كه قرار بود امسال به ایران تحویل دهند، مقاصد جدیدی پیدا كرده اند. مدیرعامل بوئینگ در گفت وگوی تلفنی با رویترز اشاره نمود كه به دلیل افزایش تقاضا، بوئینگ دیگر نگران نیست كه سقوط توافق هسته ای به خط تولید جت ۷۷۷ این شركت صدمه بزند و صدها شغل را به مخاطره بی اندازد.
دنیس مویلینبرگ، مدیر اجرایی ارشد بوئینگ اظهار داشت: امسال ما هیچ تحویل هواپیمایی به ایران در زمان بندی خود نداریم و تولید این هواپیماها مطابق با روند تحولات دولت آمریكا به تعویق افتاده است.
این در حالی است كه بوئینگ در سال ۲۰۱۶ توافق كرد كه ۸۰ فروند هواپیما به ایران بفروشد. از این میان، ۱۵ هواپیما از سری جت ۷۷۷-۳۰۰ER برد بلند بودند كه بوئینگ برای آنها مجوز صادرات دولت آمریكا را دریافت كرده بود. قرار بود ۳ فروند از این جت های ۷۷۷ امسال به ایران تحویل شوند، اما بوئینگ دوباره نوبت تحویل آنها را با خریداران دیگر خود عوض كرده است. (ایــنــجـــــــــا)

قرارداد تازه بوئینگ با امارات
در پی انتشار این خبر، خبری منتشر گردید در خصوص این كه بوئینگ قراردادهایی را با سایر خریداران همچون كشورهای حاشیه خلیج فارس امضا می كند تا ضرر ناشی از از دست دادن قرارداد خرید ۱۷ میلیارد دلاری خود با ایران را به حداقل برساند.
در این خصوص مویلنبرگ اعلام نمود: تحویل هواپیما به ایران، به صورت هماهنگ با سیاست های دولت آمریكا، به تعویق افتاده است. او اشاره نمود كه شركت بوئینگ خریداران دیگری برای این هواپیماها كه نشان هواپیمایی ملی ایران، ایران ایر، روی آنها نقاشی شده است، پیدا كرده است.
درحالی كه مدیرعامل بوئینگ نام مشتریان دیگر هواپیماهای ۷۷۷ را فاش نكرد، اما این شركت، قرارداد مهم دیگری را با امارات متحده عربی به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار امضا نموده است تا جت های دریم لاینر جدید خویش را بفروشد. در ماه دسامبر شركت بوئینگ، كه بزرگترین صادركننده آمریكاست، اعلام نمود ۴۰ فروند هواپیمای ۷۸۷ دریم لاینر را به خط هوایی الامارات، كه یكی از دو شركت بزرگ هواپیمایی این كشور است، خواهد فروخت. (ایــنــجـــــــــا)

خلف وعده برای بار دوم
این دومین بار است كه تحویل هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ خبرساز می گردد. سال قبل هم مقامات بوئینگ با انصراف شركت «تركیش ایرلاینز» از خرید هواپیمای ۷۷۷، اعلام نمودند كه با عنایت به قرارداد منعقده با ایران، می توانند این مدل هواپیما را كه در سبد خرید ایران هم موجود است، به ایران ایر تحویل دهند.
در این صورت ایران ایر می توانست نخستین هواپیمای بوئینگ را یك سال زودتر تحویل بگیرد؛ اما بعد از مدتی رسانه های خارجی اعلام نمودند ایران ایر نتوانسته قسط اول این هواپیما را به مبلغ ۷۵میلیون دلار پرداخت كند و به این دلیل تحویل هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ به ایران منتفی شده است. خبری كه مقامات ایرانی و مسئولان بوئینگ به آن واكنش نشان دادند.
از یك طرف مقامات ایرانی در پاسخ به ادعای رسانه های خارجی اعلام نمودند ایران برنامه ها برای تحویل زودهنگام یك بوئینگ ۷۷۷ را كنار گذاشته، زیرا این هواپیما دیگر در دسترس نبوده است. در مقابل مقامات بوئینگ در واكنش به اعلام خبر «ناموجود» شدن هواپیمایی كه بنا بود زودتر از موعد تحویل هما شود، گفتند كه از اول هم قرار بود هواپیماها سال ۲۰۱۸ به ایران برسند.

پیچیدگی های مسیر خرید هواپیماهای بوئینگ
در این میان، مدیرعامل ایران ایر با اذعان به پیچیدگی خرید هواپیماهای بوئینگ، از تغییر مسیر تامین مالی خرید هواپیما به سمت فاینانس داخلی اطلاع داد. به قول فرزانه شرفبافی، مسیر خرید هواپیمای بوئینگ دارای پیچیدگی های زیادی است، اما در مورد ایرباس مذاكرات در جریان است و چند فروند از این هواپیما امسال به ناوگان ایران ایر افزوده خواهد شد.
وی تصریح كرد: ایران ایر به دنبال وارد كردن چند فروند هوپیمای اجاره ای به ناوگان خود است تا بتواند پیش از ورود هواپیماهای ملكی جدید، مسیرهای جدید پروازی را بوجود آورده و مسافران این مسیرها را هم تامین كند. (ایــنــجـــــــــا)

تشریح دلایل تعویق در تحویل هواپیما
اصغر فخریه كاشان، مشاور وزیر راه و شهرسازی هم در تشریح دلایل تعویق در تحویل هواپیمای بوئینگ، اعلام نمود: به علت اینكه بانك خارجی فعلا ضمانت نامه صادر نكرده، پیش پرداخت بوئینگ را پرداخت نكردیم، ازاین رو سفارش تحویل نشد. به اعتقاد وی، وقوع تمام این شرایط در قراردادهای خرید هواپیماهای جدید از ایرباس، بوئینگ و ای تی آر پیش بینی شده و با بازگشت تحریم ها یك ریال از پول ایران در این قراردادها سوخت نمی گردد.
با این حال، فخریه كاشان معتقد است: قرارداد خرید هواپیما از بوئینگ به قوت خود باقی است و هیچ تغییری نكرده است. ایران ایر پیش پرداخت برای تحویل هواپیما را باآنكه با كمی تاخیر، اما فراهم نمود و این تاخیر در مهلتی بود كه به صورت قانونی مجاز به آن بودیم و این تاخیر خارج از مهلت قانونی نبوده است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تصریح كرد: حال كه بوئینگ در آن موعد مقرر پیش پرداخت را دریافت نكرده، باید برای تاریخ های بعدی پرداخت و تحویل سفارش مذاكره نماییم و تاریخ جدید تعیین نماییم، ازاین رو اتفاق خاصی نیفتاده كه عده ای چنین هیاهویی را به راه انداخته اند.
وی در پاسخ به این پرسش كه اگر 22 اردیبهشت امریكا از برجام خارج شود، سرنوشت قراردادهای خرید هواپیما چه خواهد شد؟ متذكر شد: دشوار می باشد كه از امروز شرایط احتمالی را پیش بینی نماییم و بگوییم چه شرایطی پیش می آید. اما این قراردادها بستگی به عكس العمل اروپایی ها دارد. اگر اروپایی ها مستقل از آمریكا و بدون نیاز به مجوزهای آمریكایی همكاری های خویش را با ایران ادامه دهند، در این صورت هیچ مشكلی پیش نمی آید و روال ورود هواپیماهای جدید ادامه خواهد داشت. (ایــنــجـــــــــا)

حركت به سمت بلوك شرق
در این میان، عضو كمیسیون عمران مجلس در واكنش به اقدام اخیر بوئینگ، عنوان كرد: مذاكره با شركت های بلوك شرق برای خرید هواپیما از نظر سیاسی به نفع ایران است، ازاین رو لغو قرارداد با بوئینگ به هر دلیلی نوسازی ناوگان هوایی را متوقف نمی نماید.
به گفته سیدحسین افضلی، هر چند كه اكنون قراردادهای منعقده با بلوك غرب صورت گرفته، اما ایران می داند كه نباید همه تخم مرغ های خویش را در یك سبد بچیند. از این رو قرارداد با روسیه هم در حال مذاكره است.
عضو كمیسیون عمران مجلس با بیان این كه معطوف شدن صرف به قرارداد با بوئینگ در صورت بدعهدی در تحویل هواپیماها مشكلاتی را برای كشور تولید می كند، تصریح كرد: با عنایت به اینكه صنعت هوایی كشور در شرایط فعلی قادر به تولید هر نوع تجهیزاتی در یك زمان كوتاه نیست، از این رو باید مذاكراتی با سایر كشورها صورت بگیرد.
وی با اشاره به بازی های جدید ترامپ و تاثیر آن بر برجام، خاطرنشان كرد: شرایط موجود طرف قرارداد را در انجام تعهد خود سست كرده است.
افضلی با بیان این كه مذاكره با سایر شركت ها از بلوك شرق در زمان فعلی بد نیست، متذكر شد: با عنایت به این كه بزودی باید در مورد برجام و سایر تحریم ها تصمیم گیری شود، این فضا و مذاكرات می تواند تا حدودی بر پایبندی آن ها به قراردادها موثر باشد.
به گفته وی، اگر برای خرید هواپیما به سمت شرق حركت نماییم، به صورت قطع دغدغه های در رابطه با بحث های ایمنی رعایت خواهد شد. هم اكنون شركت های هواپیماسازی در بلوك شرق هم خویش را به استانداردهای روز دنیا رسانده اند. (ایــنــجـــــــــا)

مذاكره ای جدید با بوئینگ
اما در حالی تحویل هواپیماهای بوئینگ به هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در هاله ای از ابهام قرار گرفته كه مدیرعامل قشم ایر از مذاكره با این شركت آمریكایی برای خرید ۲۰ فروند هواپیما اطلاع داد. محمود شكرآبی در حاشیه افتتاح كترینگ هما درباره برنامه نوسازی ناوگان، اظهار داشت: توسعه ناوگان هواپیمایی هم اكنون به شرایط خاص كنونی بستگی دارد، با عنایت به وضعیتی كه برای ارز پیش آمده، مقداری دست و بال ما -در نوسازی ناوگان- بسته شده است.
وی با بیان این كه همه ایرلاین های ایرانی به دنبال این هستند كه ناوگان خویش را نوسازی كنند، اضافه كرد: در این راستا با كمپانی های ایرباس، بمباردیه و بوئینگ در حال مذاكره هستیم. این مذاكرات در حال پیگیری است، اما یك سری مشكلات وجود دارد.
شكرآبی در پاسخ به این پرسش كه تعداد هواپیماهایی كه در حال مذاكره با سه كمپانی ذكره شده هستید، چه تعدادی است، عنوان كرد: برپایه پلنی كه با بوئینگ داشته ایم، مقرر است 10 فروند هواپیمای 800-737 و 10 فروند هواپیمای 737 نیو از این شركت خریداری نماییم. در این رابطه تفاهم نامه هایی امضا شده است.
وی متذكر شد: در بحث ایرباس هم روی هواپیماهای 320 و 319 كار می كردیم كه در حال نهایی شدن است، حدود 15 فروند است كه البته با 2 تا 3 فروند شروع می گردد.
مدیرعامل قشم ایر در مورد مذاكره با بمباردیه هم اظهار داشت: در حال مذاكره این شركت برای خرید 10 فروند هواپیما هستیم. (ایــنــجـــــــــا)

35225

1397/02/13
19:13:27
5.0 / 5
3922
تگهای خبر: ارز , تولید , خرید , دلار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است