یك مسئول در بانك مركزی: چشم انداز بازار سكه و طلا منفی نیست

یك مسئول در بانك مركزی: چشم انداز بازار سكه و طلا منفی نیست سیب پال: تهران - مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانك مركزی، چشم انداز بازار طلا در كشور را منفی ندانست و اظهار داشت: این بانك بر مبنای وظایف قانونی خود و اهمیتی كه برای ثبات بازار قائل است، حضور پررنگ تری در بازار طلا خواهد داشت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «جعفر مهدی زاده» روز یكشنبه در نشست خبری آغاز پیش فروش سكه با اشاره به اینكه بانك مركزی در سال های 90 و 91 حضور پررنگی در بازار طلا و سكه داشت، اظهار داشت: این مورد جدیدی نیست و حسب مورد بانك مركزی در این عرصه ورود می كند.
وی تصریح كرد: در حراجی سكه انتقادات هموطنان سایر شهرها این بود كه دسترسی آنها به فروش های بانك مركزی وجود ندارد كه بر این اساس، طرح پیش فروش سكه را اجرا می نماییم.
مهدی زاده اضافه كرد: انتظار داریم از این طریق نیاز مصرفی خانوارها و تقاضای سرمایه گذاری در این زمینه را پاسخ دهیم.
وی اضافه كرد: اینكه چقدر بازار برای سرمایه گذاران جذاب است، در ایام آینده مشخص می گردد.
این مقام مسئول با اشاره به اینكه رشد نقدینگی ما در بعد ماهانه و سالانه كمتر از سال های گذشته بوده، اضافه كرد: فشار نقدینگی ما امسال كمتر از سال گذشته است.
مهدی زاده اضافه كرد: طبق تجارب سال های گذشته همواره در ماه های آخر سال فشار نقدینگی وجود دارد و انتظار داریم كه امسال با فشار كمتری بگذرانیم.
وی درباره اعلام نشدن قیمت دقیق برای پیش فروش سكه هم اظهار داشت: هرچند اتفاق نظری درباره تحولات بازار طلا در جهان وجود ندارد اما بازار آتی سكه در ایران می تواند یك چشم انداز به ما بدهد در خصوص اینكه تا آبان سال آینده این بازار چندان منفی نیست.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانك مركزی درباره تاثیر نرخ ارز بر قیمت طلا و سكه در بازار هم اظهار داشت: اثرپذیری طلا از تحولات بازار ارز مبحث پوشیده ای نیست و نمی توان آن را نادیده گرفت اما هدف بانك مركزی از پیش فروش سكه، كنترل بازار ارز نیست.
مهدی زاده در پاسخ به سوال ایرنا در خصوص اینكه گفته شده نقدینگی ناشی از تعیین تكلیف موسسات غیرمجاز به سمت بازار سكه و ارز كشیده شده است، تصریح كرد: این مورد بعنوان یك متغییر موثر در رشد نقدینگی و پایه پولی در اقتصاد بی تاثیر نیست هرچند كه نمی توان اظهار داشت كه همه تحولات بازار سكه و ارز ناشی از آن است.
وی بخشی از حجم بالای نقدینگی را مربوط به ساماندهی موسسات غیرمجاز و تعیین تكلیف سپرده گذاران آنها دانست و تصریح كرد: بعنوان یك متغیر وجودی و كارشناسی به صراحت نمی توانم بگویم كه این عامل تنها عامل موثر بوده است؛ این عامل می تواند بر تحولات نرخ تورم هم موثر باشد.
مهدی زاده تصریح كرد: یكی از ملاحظاتی كه بانك مركزی در این رابطه داشت، این بود كه با رشد نقدینگی، تقاضای موثر به معنای افزایش كالاهای مصرفی رشد می یابد.
این مسئول در بانك مركزی درباره آینده قیمت ها در بازار طلا تصریح كرد: طلا یك ارزش ذاتی دارد كه نرخ طلای جهانی و ارز بر آن متاثر است؛ نگاهی به تحولات طلا در بازارهای جهانی نشان داده است كه این فلز گرانبها حتی قیمت های بالای 1600 دلار در هر اونس را تجربه كرده است ولی اكنون در محدوده 1300 دلار است و ازاین رو افزایش دوباره آن مبحث عجیبی نیست.
مهدی زاده درباره اینكه آیا پیش فروش سكه برای جمع كردن نقدینگی در بازار نیست، تصریح كرد: اگر از این طرح استقبال خوبی شود، می تواند در زمینه جذب نقدینگی هم مفید باشد.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، طرح پیش فروش سكه تمام طرح جدید از 17 بهمن ماه با عاملیت بانك ملی ایران در سررسیدهای 6 ماهه و یكساله در سراسر كشور آغاز می گردد و متقاضیان می توانند با پیش پرداخت یك میلیون تومانی نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.
بانك مركزی این دفعه قیمت سكه را بر مبنای نرخ روز تحویل و با اعمال تخفیف 4 درصدی در زمان سررسید 6 ماهه و تخفیف 9 درصدی در سررسید یكساله عرضه می كند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام **2025*1070*6075
خبرنگار: لیلا جودی**انتشاردهنده: زهرا هجینی نژاد


1396/11/15
14:58:36
5.0 / 5
4166
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است