در نامه هایی جداگانه به وزیر راه و شهرسازی و رئیس هیات عامل ایدرو؛

اولتیماتوم وزیر صمت جهت بررسی دقیق علل تصادف زنجیره ای بهبهان

اولتیماتوم وزیر صمت جهت بررسی دقیق علل تصادف زنجیره ای بهبهان سیب پال: با گذشت چند روز از حادثه تصادف زنجیره ای خودرو ها در محور بهبهان به رامهرمز وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از دریافت گزارشات خودروسازان، در نامه هایی جداگانه به وزیر راه و شهرسازی و رییس هیات عامل ایدرو، بررسی دقیق و تعیین عوامل دخیل در بروز حادثه مذکور را خواهان شد.


به گزارش سیب پال به نقل از خبرگزاری ایرنا، 20 دیماه در نتیجه تصادف زنجیره ای در خوزستان بیشتر از ۵۰ نفر مصدوم و کشته شدند. آن چیزی که در این سانحه سبب حیرت همگان شد، باز نشدن ایربگ های خودرو ها بود که بار دیگر ضرورت نظارت دقیق تر بر کیفیت خودرو ها را گوشزد کرد.
در تصادف اخیر بیان شد که کیسه هوای هیچ یک از خودرو های ایرانی باز نشده که همین موضوع انتقادات زیادی به دنبال داشته است.
در روزهای گذشته ماجرای این تصادف به سوژه ای داغ برای رسانه ها تبدیل گشته و اظهارنظر پلیس راهور نیز سبب شد تا تنها مقصر این حادثه و فوت چند نفر از هموطنان خودروسازان معرفی شوند.
با این حال، پلیس راهور بدون پرداخت به این مورد که «چرا با وجود اخطار سازمان هواشناسی در خصوص کاهش شدید میدان دید، پلیس راه اقدامات و دستور العمل های لازم را اجرا نکرده است؟»، به موضوع باز نشدن کیسه هوای خودرو ها در این تصادف پرداخته و اعلام نموده که به علت ضعف ایمنی و عدم استاندارد بودن خودرو ها، کیسه هوای خودرو های حاضر در تصادف باز نشده اند.
آن چه در این میان بر حساسیت های مساله افزوده گفته های دو مسوول در پلیس راهور کشور بود به صورتی که ابتدا سردار سید کمال هادیانفر رییس پلیس راهور کشور بیان داشت «در حادثه بهبهان، کیسه هوای هیچ خودرویی باز نشد».
پس از آن نیز «عین الله جهانی» معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اعلام نمود که «کیسه هوای هیچ یک از ۲۷ مدل خودروی ایرانی در این تصادف باز نشده است.»
در این میان برخی کارشناسان عنوان کردند: در تصادفات کوچک با سرعت پایین، ایربگ ها باز نمی شوند و باید زاویه برخورد و شدت ضربه طوری باشد که سبب تحریک چاشنی های انفجاری ایربگ شود. این مساله با عنایت به مه آلود گزارش شدن هوای منطقه در روز حادثه که طبعا خودرو های حادثه دیده نمی توانستند سرعت بالایی داشته باشند، باید مورد دقت قرار گیرد.
همچنین باید توجه داشت ایربگ خودرو ها در سمت شاگرد به علت مسائل ایمنی از جانب صاحبان خودرو ها قابل دستکاری است. حتی دیده شده صاحبان خودرو ها به علت هزینه های بالای شارژ و تعمیر یا جایگزینی ایربگ ها، راسا به غیرفعال کردن آنها اقدام می کنند.
نکته دیگری که نباید از آن غافل شد مدل خودرو های حاضر در این تصادف زنجیره ای است. نصب ایربگ در خودرو ها از سال ۹۱ الزامی و از سال ۹۲ اجرایی شد و تا امروز در آزمون خودرو ها در برخورد از روبه رو تست می شود و تا نتیجه آزمایشات واصل نشود، سازمان ملی استاندارد هیچ تاییدیه ای برای خودرو ها نمی دهد.
در همین پیوند «محمدرضا نجفی منش» رییس انجمن همگن قطعه سازی کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: ترجیح بر این است که ابتدا نتیجه بررسی های کارشناسانی که در صحنه حاضر شده و خودرو ها را مورد واکاوی قرار داده اند، مشخص شود.
وی بیان داشت: تابحال اعلام شده برخی خودرو های حاضر در حادثه از مدلهای پیش از سال ۹۱ بوده و از ایربگ برخوردار نبودند و همینطور فرهنگ غلطی وجود دارد که کیسه های هوا از جانب صاحبان خودرو ها باز می شود تا مبلغی بابت هزینه های سنگین شارژ یا تعویض آن پرداخت نکنند.
نجفی منش در عین حال تصریح کرد: باز شدن ایربگ خودرو ها به صورت معمول در تصادف از روبه رو اتفاق می افتد، اما همچنان که گفته شد ترجیح بر این است که صبر نماییم تا نتیجه کار کارشناسی مشخص شود.
وی، به تصادف رانندگی علی دایی اسطوره فوتبال ایران در چند سال قبل اشاره نمود که با وجود حضور در یک خودروی شاسی بلند خارجی و بعضی از جنبه های این خودرو عمل نکرد.
رئیس انجمن همگن قطعه سازی کشور ادآور شد: این که ایربگ خودرو ها در تصادفات عمل نکند در سالهای گذشته مسبوق به سابقه است و به علل مختلفی باز می گردد، اما نکته ای که وجود دارد تابحال حتی یک گزارش از پلیس در این حوزه و باز نشدن کیسه های هوا اعلام نشده است.
وی تصریح کرد: درخواست ما از پلیس این است که آنالیز گزارش تصادفات و این که مشکل در تصادف در ارتباط با راننده، خودرو، جاده و غیره بوده را به ما بدهند تا بتوانیم با یافتن ریشه مشکلات، برای جلوگیری از حوادث احتمالی بعدی روی آنها کار نماییم.
در همین زمینه، امروز پنجشنبه 30 دی ماه، مجتبی استادرحیمی معاون کیفیت ایران خودرو با بیان اینکه از مجموع ۵۹ خودروی حادثه دیده ۱۵ دستگاه خودرو متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو است، تصریح کرد: ایربگ خودروی سورن به علت شرایط برخورد و حادثه عمل کرده و باز شده است، پنج خودرو نیز از مدلهای قدیمی و فاقد ایربگ بوده است.
وی خاطرنشان کرد: باز شدن ایربگ جلو در سمت راننده یا شاگرد، تابع شرایط تعریف شده برای واحد کنترل کننده الکترونیکی کیسه هوا شامل سرعت و زاویه تصادف و جنس مانع در لحظه وقوع حادثه است.
معاون کیفیت ایران خودرو اظهار داشت: در هفت دستگاه از ۹ دستگاه باقی مانده نیز با عنایت به بررسی های کارشناسی به عمل آمده و تحلیل اطلاعات موجود، قطعا بازنشدن ایربگ مورد تایید و مطابق با استاندارد است. نتایج بررسی های دو دستگاه دیگر نیز با تکمیل اطلاعات کارشناسی مشخص خواهد شد.
استادرحیمی با بیان اینکه ایربگ جلو به منظور عملکرد در تصادف از روبه رو طراحی شده و در تصادفات از پهلو، عقب و یا واژگونی باز نمی گردد، اظهار داشت: در تصادفات زنجیره ای که ضربه از قسمت عقب و جلوی خودرو است، ایربگ در صورتی عمل می کند که زمان ضرب دیدگی قسمت جلویی نسبت به عقب زودتر اتفاق افتاده باشد.
وی ضمن تاکید بر وجود شرایط تعریف شده و استاندارد برای عملکرد ایربگ اظهار داشت: باز شدن بی مورد ایربگ نه تنها سبب نجات سرنشین خودرو نمی گردد، بلکه جان آنان را به مخاطره خواهد انداخت.
معاون کیفیت ایران خودرو خاطرنشان کرد: وجود آمار تعویض بیشتر از 2500 ایربگ بازشده در تصادفات، برای خودرو های مشتریان مراجعه نموده به شبکه خدمات بعد از فروش، مبین صحت کارکرد سیستم ایربگ خودرو ها است.
همچنین ساییا در تحقیق میدانی که انجام داده و یک نسخه آنرا در اختیار ایرنا قرار داده، اعلام نموده است: از ۵۹ خودرو در سانحه بهبهان، ۲۳ خودرو، تولید گروه خودروسازی سایپا بوده و امید است پلیس اجازه دهد با حضور نهادهای نظارتی و نماینده رسانه ها، در مورد خودرو های سایپا تحقیقات فنی انجام شودد.
در حادثه بهبهان سه خودرو نیسان وجود داشته که این خودرو ها فاقد ایربگ هستند، سه خودرو دیگر تندر بوده که ضربه از عقب به آنها وارد شده است، ازاین رو طبق سیستم عملکردی کیسه هوا در همه جای دنیا، حسگر ایربگ جلو عمل نمی کند.
از ۱۷ خودرو دیگر از محصولات سایپا که در این سانحه بوده، ۱۳ خودرو تولید پیش از سال ۹۱ بوده و به صورت کلی ایربگ نداشتند؛ در مورد چهار خودرو باقی مانده نیز ضرورت دارد امکان بررسی تخصصی و فنی لازم روی آنها فراهم گردد تا مشخص شود چرا ایربگ ها باز نشده است؟
در این زمینه، مدیر کیفیت گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه قطعه الکترونیکی(ACU) در ایربگ نقش جعبه سیاه هواپیما را دارد، بگونه ای که از زمان روشن شدن خودرو تا تصادف تمام اطلاعات را در خود ذخیره می کند، اضافه کرد: اگر پلیس راهور امکان دسترسی به خودرو های تصادفی سانحه بهبهان را بدهد، می شود در حضور نهادهای نظارتی و رسانه ها در باره چرایی باز نشدن ایربگ چهار خودرو مذکور صحبت کرد، اما بر مبنای تحقیقات میدانی و اطلاعات موجود، هیچ کدام از خودرو ها تصادف شدید از جلو نداشته اند تا منجر به عملکرد ایربگ شود.
وی خاطرنشان کرد: خودروسازان منتظر گزارش رسمی پلیس و آتش نشانی هستند و امید است پلیس راهور اجازه دهد در مورد خودرو ها تحقیقات فنی صورت گیرد تا بتوان نسبت به چالش ها و مشکلات احتمالی توضیح داد و برنامه ریزی کرد.
مدیر کیفیت گروه خودروسازی سایپا خاطرنشان کرد: در صحنه تصادف خودرو خارجی هم وجود داشته که در اثر تصادف به شدت فرورفته و فشرده شده، اما ایربگ آن باز نشده است.
وی اظهار داشت: محوری که در آن تصادف اتفاق افتاده، بسیار خاص بوده است و حتی سازمان هواشناسی اعلام هشدار کرده بود؛ این محور علاوه بر مه آلود بودن پیچ هایی دارد که دید راننده را به شدت ضعیف می کند.
در این زمینه مدیرکل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران در گفتگو با ایرنا از مکاتبه این سازمان با پلیس راهور ناجا اطلاع داده تا گزارش مربوطه را در اسرع وقت در اختیار این سازمان قرار دهد و علاوه بر آن به آنها اجازه دهند یک تیم تخصصی جهت بررسی فنی خودرو ها در پارکینگ مربوطه اعزام کنند.
پیمان پیرایش خاطرنشان کرد: در صورتیکه در بررسی های فنی محرز شود خودروسازان برخلاف تعهدات خود عمل کرده اند، قطعا برخورد قضایی با آنها صورت خواهد گرفت.
وی در مورد شائبه های طرح شده در خصوص احتمال دستکاری ایربگ از جانب صاحبان خودرو ها عنوان کرد: ایربگ خودرو در سمت سرنشین را میتوان غیرفعال کرد، برای اینکه اگر کودک خردسال یا نوزاد در آن بنشیند، باز شدن ایربگ می تواند به کودک لطمه بزند.
به گفته کارشناسان، ایربگ یک بالش نرم نیست، بلکه کیسه هوایی است که با سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت باز می شود و اگر فردی که روی صندلی خودرو نشسته فاصله و شرایط لازم را نداشته باشد، شاید سبب لطمه شود؛ بنابراین خودروساز در سمت سرنشین آپشنی تعبیه کرده که بتوان ایربگ را غیرفعال کرد.
پیرایش افزود: بخشی از ایربگ ها تولید داخل هستند، اما بعضی از قطعات ایربگ ها از خارج کشور تأمین می شود که در مورد آن قطعات نیز باید بررسی های لازم صورت گیرد.
به گزارش سیب پال به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید رضا فاطمی امین وزیر صمت در نامه ای به «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی خواهان آن شد تا بررسی دقیق عوامل دخیل در بروز حادثه در اسرع وقت در دستور کار ایمنی راه های کشور قرار گیرد.
همچنین فاطمی امین در نامه ای جداگانه به «محسن صالحی نیا» رئیس هیات عامل ایمیدرو خواهان ارائه گزارش دقیق و بررسی فرایند ارزیابی کیفی قطعات ایمنی خودرو ها در همه شرکتهای خودروسازی، همینطور کیفیت قطعات استفاده شده در خودرو های حادثه دیده و علل نقص فنی کار گروه قطعات ایمنی و مجروحان حادثه دیده بخصوص کیسه هوا شد.






منبع:

1400/11/01
19:26:58
0.0 / 5
643
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , تولید , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است