تكرار نوستالژی در پیچ و خم های اداری

تكرار نوستالژی در پیچ و خم های اداری سیب پال: شهركرد - تشكیل صف های طولانی و اتلاف وقت مردم برای انجام برخی امور اداری یادآور صف های نوستالژیك دهه 60 است كه در عصر تكنولوژی های جدید، تقویت دولت الكترونیك را بیش از پیش ضروری كرده است.


عبارت 'آسیاب به نوبت' ضرب المثل نام آشنایی است كه در ادبیات ما ایرانی ها حكایت از سابقه تاریخی نظام اولویت بندی و پدیده صف دارد.
«صف» واژه ای است كه حضور پررنگی در بازخوانی خاطرات خیلی از شهروندان ایرانی بخصوص در اواخر دهه 50 و دهه 60دارد و هر یك از پدران و مادران ما خاطرات تلخ و شیرینی از صف های طولانی آن روزها دارند و زندگی آنها به شكلی با این پدیده عجین شده بود.
ایستادن در صف در آن سال ها الگوی اقتصادی بود و به دنبال آن پدیده های دیگری همچون زنبیل گذاشتن هم شكل گرفته بود، اما این صف بندی های گذشته كه بیشتر مبتنی بر اقتصاد كوپنی بود امروزه منسوخ شده و با جنس صف های امروزی كم و بیش تفاوت دارد.
صف نفت در دهه 60، گاز در دهه 70، بنزین در دهه 80 و صف مرغ، برنج، سكه و ارز در دهه 90 نمونه هایی از نظام اقتصادی مبتنی بر صف در ایران است، گرچه ماهیت شكل گیری این صف ها در ادوار تاریخی ایران متفاوت می باشد و بررسی هر یك از آنها نیازمند مباحث كارشناسی، اما مبحث اصلی، تداوم حضور این پدیده در كشور است.
وجود عبارت هایی همچون 'لطفا توی صف بایستید'، 'نظم را به هم نزنید' و 'آخرین نفر كیه؟' در فرهنگ امروزی نشان از استمرار مقوله صف در جامعه ایرانی است.
صف در دهه 60 به تصویر عادی و روزمره زندگی مردم بدل شده بود و انبوه جمعیت و محدودیت كالا و خدمات، شكل گیری صف های طولانی را به شكلی توجیه می كرد، اما امروزه هرچند ورود تكنولوژی های جدید و تكنولوژی به عرصه زندگی مردم و نقش انكارناپذیر آن در رفع نیازهای اساسی روزمره از قبیل انجام امور بانكی، خرید بلیت، پرداخت قبوض و ثبت نام های اینترنتی، مردم را از حضور در صف های طولانی بی نیاز كرده است، اما گاه محدودیت نهادها در ارائه خدمات به مردم و كاغذبازی های مرسوم در نظام اداری كشور همچنان صف های طولانی را شكل داده و بخشی از زمان مردم را تلف می كند و از آنجائیكه مردم دیگر هیجان و حوصله گذشته را برای حضور در چنین صف هایی ندارند، بی نظمی هایی در این رابطه شكل می گیرد.
به تازگی با صحنه ای از صف های طولانی در یكی از خیابان های شهر مواجه شدم كه بیشتر به صحنه جنگ شبیه بود. صف های طولانی كه به قول مردم حاضر در صحنه چندین روز بود كه شكل گرفته و مردم برای انجام امور اداری خود مقابل كارگزاری تامین اجتماعی شهركرد صف كشیده بودند و بی نظمی حاكم چنان فضا را آشفته و متشنج كرده بود كه در نهایت با حضور ماموران پلیس سامان یافت.
علت شكل گیری این صف های طویل و عریض را از روابط عمومی اداره كل تامین اجتماعی چهارمحال و بختیاری پیگیر شدم.
عزت الله رئیسی اردلی در همین خصوص اظهار داشت: از آنجائیكه اعلام حداقل دستمزد از جانب شورای عالی كار با وقفه انجام گرفت و تعیین حق بیمه تابعی از آن بود، صدور قبض بیمه برای مردم به تاخیر افتاد و همین مبحث سبب شد تا مردم از ترس قطع شدن بیمه های خود به تنها كارگزاری فعال در شهركرد رجوع كنند.
وی ادامه داد: این درحالی بود كه ما این اطمینان خاطر را به مردم داده بودیم كه این وقفه مشكلی برای هیچ یك از آنها بوجود نخواهد آورد، اما رجوع انبوهی از مردم به این مركز، ترافیك كاری و تولید اختلال در سرورها، مشكلاتی تولید كرد و به شكل گیری صف های طولانی منجر گردید.
رئیسی با اشاره به اینكه بخشی از خدمات عرضه شده از تامین اجتماعی به بخش خصوصی واگذار شده است، خاطرنشان كرد: اكنون یك كارگزاری تامین اجتماعی در استان فعال است و ظرف ماه آینده یك واحد دیگر هم فعال می گردد و بدین ترتیب خدمات رسانی به مردم شتاب خواهد گرفت.
در همین حال بعضی از متقاضیان تمدید بیمه همچون قالی بافی نگران از تمدید بیمه خود و هم وجود بوروكراسی اداری از جانب كارگزاری بیمه این قشر را با مشكلات عدیده ای همچون رفت و آمد و هم پرداخت هزینه ثبت در سامانه مواجه كرده است.
شماری از این قشر صدمه پذیر عنوان كردند كه در نوبت های مختلف علاوه بر پاس كاری ناچار به پرداخت هزینه در 2 نوبت به مبلغ 20 هزار ریالی برای ثبت در سامانه شده اند، هزینه ای كه در گذشته گرفته نمی شد.
همچنین یكی دیگر از متقاضیان پرداخت بیمه، تحمل ساعت ها حضور در صف برای پاسخ یك كلمه و دست آخر با این جمله كه 'حق بیمه شما واریز نشده' را از دیگر مشكلات عنوان نمود.
با همه این تفاسیر نكته ای كه باید به آن توجه داشت این است كه هنوز در خیلی از مراكز درمانی، بیمارستان ها، مطب های پزشكی و برخی ادارات همچنان شاهد صف های پراكنده، هیجان زده، به دور از عاطفه جمعی و پرتنش هستیم كه این مورد می طلبد تا در تقویت دولت الكترونیك اهتمام بیشتری به كار گرفته شود.
دولت الكترونیك یا دولت دیجیتالی به استفاده دولت از فناوری اطلاعات برای جابه جایی اطلاعات بین مردم، سازمان ها، بازار و اركان دیگر دولتی گفته می گردد.
آیین نامه اجرایی تحقق دولت الكترونیك در ایران، مصوب شورای عالی اداری به 15 تیر سال 81 برمی گردد، اما بعد از گذشت حدود 16 سال از این آیین نامه، وضعیت دولت الكترونیك در كشور شكل واحد و یكپارچه ای به خود نگرفته است و طبق آخرین آمارهای اعلامی در بین 190 كشور دنیا ایران با كسب 4 هزار و 876 امتیاز در رتبه 100 جهان قرار دارد.
امید است با جدی گرفتن طرح دولت الكترونیك، خدمات رسانی به مردم شتاب و كیفیت بیشتری پیدا كند و از جانب دیگر انتظار می رود مردم هم با سعه صدر بیشتر و رعایت حقوق دیگران در صف قرار گیرند و به فرهنگ شهروندی التزام و احترام بیشتری نشان دهند.
7363/6021


1397/02/16
12:20:50
5.0 / 5
4034
تگهای خبر: اقتصاد , بیمه , تكنولوژی , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است