1396 سال شكوفایی مناسبات اقتصادی ایران و آسیا

1396 سال شكوفایی مناسبات اقتصادی ایران و آسیا سیب پال: تهران- قاره پهناور آسیا از همسایگان جمهوری اسلامی ایران گرفته تا دورترین بازیگران موثر آن، همواره مورد توجه دولتمردان كشورمان قرار داشته اند به صورتی كه در سال 1396، شاهد رشد قابل توجه همكاری های اقتصادی با آنها بودیم.


به گزارش روز یكشنبه گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، هر چه از برجام می گذرد به موازات آن، موانع پیش پای مناسبات تهران و كشورهای مختلف جهان برداشته می گردد به صورتی كه در سال قبل توافقات و تفاهم نامه های همكاری بسیاری بین جمهوری اسلامی با كشورهایی همچون چین، كره جنوبی، مالزی، روسیه، تركیه، عراق، گرجستان، هندوستان و... به امضا رسید؛ موضوعی كه در این گزارش مورد بررسی قرار می گیرد.

** نقش پویای تهران در شرق و جنوب شرق آسیا
افزایش حجم مبادلات تجاری میان ایران و چین را می توان یكی از مهمترین دستاوردهای اقتصادی سال قبل دانست. رشد چشمگیر مناسبات تجاری تهران- شانگهای باعث شد تا تجارت دوجانبه این دو كشور سالانه به رقمی افزون بر 37.2 میلیارد دلار برسد كه نسبت به سال پیش از آن رشد 20 درصدی را نشان داده است.
براساس مناسبات سال قبل ایران و چین قرارداد تولید و تامین 450 دستگاه واگن مترو برای شهر های اهواز، شیراز و تبریز، بین ایدرو و شركت پوژن چین منعقد شد.
از سویی طبق پیش بینی های انجام شده در این توافق، به صورت متوسط 35 درصد و در نهایت 59 درصد داخلی سازی واگن های آلومینیومی در ایران انجام می گیرد كه این امر امكان تحقق بهره گیری از حداكثر توان ظرفیت داخلی و انتقال تكنولوژی و دانش فنی را فراهم می آورد.
امضای تفاهمنامه همكاری برای توسعه فاز سوم پارك فناوری پردیس از دیگر دستاوردهای همكاری ایران و شانگهای است. طبق این توافق 125 میلیون یورو در مدت 10 سال و دو سال تنفس برای ساخت و تجهیزات فاز سوم به این پارك تزریق خواهد شد. پارك فناوری پردیس یكی از مهمترین پارك ها در حوزه علم وفناوری كشور به حساب می آید كه با توسعه آن می توان به انتقال فناوری در حوزه بین المللی كمك كرد.
روند رو به رشد همكاری های همه جانبه ایران و چین افزون بر حوزه حمل و نقل و فناوری های نوین به توسعه و تجهیز بیمارستان های كشور هم منجر گردید. به گونه ای كه سند همكاری برای ساخت پنج بیمارستان با حدود دو میلیارد دلار اعتبار میان این دو كشور به امضا رسید. بر اساس این توافق دو بیمارستان هزار تخت خوابی در دانشگاه شهید بهشتی، یك بیمارستان هزار تخت خوابی در دانشگاه علوم پزشكی ایران، یك بیمارستان 330 تخت خوابی و یك بیمارستان 540 تختی در دانشگاه علوم پزشكی تهران ساخته خواهد شد كه ظرف چهار سال به بهره برداری خواهد رسید.
سال گذشته، یكی از پررونق ترین سال ها برای همكاری های تجاری بین ایران و كره جنوبی به شمار می رفت. بزرگ ترین قرارداد تولید واگن در ایران برای افزایش ناوگان قطارهای حومه ای، با همكاری سه جانبه راه آهن ایران و كنسرسیوم ایرانی-كره ای (شركت واگن سازی ایریكو و شركت روتم كره جنوبی) به امضا رسید.
براساس این قرار داد كه به ارزش 720 میلیون یورو منعقد شد، 450 دستگاه واگن در 6 سال و نیم آینده بعنوان محصول مشترك ایران و كره در دست ساخت قرار خواهد گرفت. افزون بر آن، بر مبنای توافق انجام شده، منابع مورد نیاز قرارداد ساخت ریل باس ها هم به وسیله فاینانس كره ای تامین می گردد تا ظرفیت 70 میلیون صندلی در قطارهای حومه ای ایران تولید شود.
همچنین سال قبل فرصت مناسبی برای توسعه روابط تجاری ایران و مالزی بود؛ چون كه با امضای سند همكاری میان این دو كشور، حجم تجارت آنان از 700 میلیون دلار به سه برابر افزایش پیدا كرد. این تفاهم ها كه اهداف كمیسیون مشترك اقتصادی را دنبال می كند، گام موثری در رشد اقتصادی ایران و مالزی به شمار می رفت.

** گسترش همكاری تهران- مسكو با اسناد دهگانه
سال 96 را می توان بهترین دوره همكاری های راهبردی و سیاسی میان ایران و روسیه دانست. این دو كشور در مسیر گسترش همكاری ها 10 سند همكاری منعقد نمودند تا در جریان آن مناسبات تجاری میان ایران و روسیه افزایش یابد. همچون این قراردادها می توان به سند پایانی چهاردهمین اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و روسیه، تفاهم نامه كارگروه وزارت انرژی روسیه و وزارت نفت ایران برای همكاری درباره طرح خط لوله گاز هند، ایران و پاكستان و یادداشت تفاهم همكاری در زمینه زمین شناسی اشاره نمود.
همچنین یادداشت تفاهم همكاری در زمینه تأمین مالی و سرمایه گذاری در حوزه صنایع و معادن ایران، یادداشت تفاهم تحقیق و توسعه مشترك در زمینه منابع زیرزمینی و بستر دریای خزر، یادداشت تفاهم سرمایه گذاری مشترك در طرح های برق حرارتی و یادداشت تفاهم در زمینه همكاری های فرهنگی و هنری همچون دیگر تفاهم های منعقد شده میان ایران و روسیه است.
از طرف دیگر این دو كشور متعهد شدند كه با امضای یادداشت تفاهم، توافقات نخستین نشست همكاری های مشترك فرهنگی، یادداشت تفاهم توافقات نهمین نشست كارگروه همكاری های حمل و نقل و تفاهم نامه سه جانبه ایران، روسیه، قزقستان در مورد ترانزیت و مبادله گندم در زمینه های یاد شده هم با یكدیگر همكاری كنند.

** گستره همكاری از تركیه و عراق تا گرجستان و هندوستان
در سال قبل ایران و تركیه با امضای چهار قرارداد تجاری در زمینه های گمركی، بانكی، صداوسیمای ایران و رادیو تلویزیون تركیه، سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران و آرشیو نخست وزیری جمهوری تركیه به ادامه همكاری های خود در آینده مهر تایید زدند.
با وجود اینكه حجم مبادلات تجاری تهران- آنكارا در سال های گذشته روند كاهشی را طی می كرد اما در سال گذشته بعد از چهار سال رو به افزایش گذاشت. آمارهای مربوط به پنج سال قبل مبین این مهم است كه فضای سیاسی حاكم بر روابط ایران و تركیه تاثیر عمده ای بر همكاری های اقتصادی این دو كشور همسایه داشته است اما به علت آغاز همكاری های مشترك تهران- آنكارا در سوریه در سال گذشته، حجم مبادلات تجاری دو كشور هم افزایش یافت و به 10.7 میلیارد دلار رسید.
امضای سند همكاری میان ایران و گرجستان از دیگر دستاوردهای اقتصادی سال قبل به حساب می آید. در این راستا، دو كشور برای گسترش همكاری های مشترك در زمینه كشاورزی، ورزشی، ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاسیس مجتمع پالایشگاه در گرجستان و همینطور بیانیه مشترك در زمینه تقویت همكاری های زیست محیطی توافق كردند.
تهران و بغداد هم با امضای 10 سند همكاری در زمینه های تجاری، صنعت، خدمات فنی و مهندسی، گمرك، استاندارد و... در سال قبل در مسیر تقویت روابط اقتصادی گام برداشتند.
علاوه بر آن با امضای 15 سند و تفاهمنامه همكاری میان تهران و دهلی نو چشم انداز روشنی برای تعمیق سطح مناسبات مشترك این دو كشور بوجود آمد.
موافقتنامه اجتناب از دریافت مالیات مضاعف، یادداشت تفاهم لغو روادید سیاسی، یادداشت تفاهم چارچوب همكاری ها در زمینه كشاورزی و یادداشت تفاهم همكاری در حوزه آنتی دامپینگ همچون توافق های میان ایران و هندوستان بود.
افزون بر آن مقامات دو كشور توافق كردند كه همكاری های لازم را طبق یادداشت تفاهم مدیریت موقت فاز اول بندر اول بندر چابهار، یادداشت تفاهم همكاری بین شركت پست جمهوری اسلامی ایران و اداره پست هند، یادداشت تفاهم همكاری بین معاونت امور زنان ریاست جمهوری ایران و وزارت امور زنان هند و موافقتنامه استرداد مجرمین(امور كنسولی) با یكدیگر داشته باشند.
همكاری ایران و دهلی نو اما بخش های مدنی و بهداشت را هم شامل شد به گونه ای كه مقرر گردید دو طرف طبق تعهدی كه با امضای موافقتنامه معاضدت قضایی در امور مدنی و تجاری، یادداشت تفاهم همكاری های بهداشت، درمان و دارو بین وزارتخانه های بهداشت دو كشور و یادداشت تفاهم همكاری در حوزه طب سنتی بین وزارت بهداشت ایران و وزارت طب سنتی هند(آیوش) به وجود آمد، با یكدیگر همكاری كنند.
همچنین در دیدارهای مقامات ایران و هند چهار سند همكاری هم به امضا رسید كه باعث شد فصل جدیدی از روابط تجاری با استفاده از اتاق های بازرگانی تهران و دهلی نو رقم بخورد. در این راستا، دو كشور با امضای یادداشت تفاهم صدور روادید الكترونیك، یادداشت تفاهم همكاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی فیكی(ficci)، دو یادداشت تفاهم همكاری اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی آسوچم(asshocham) و یادداشت تفاهم اتاق بازرگانی ایران با اتاق بازرگانی پی. اچ. دی. چمبر (phd. chamber)سطح روابط اقتصادی خویش را گسترش دادند.
پژوهشم**9242**1601** 9122
ایرنا پژوهش، كانالی برای انعكاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و پژوهش های خبری ایران وجهان، با ما https: //t.me/Irnaresearch همراه شوید.


1397/01/07
14:03:32
5.0 / 5
4280
تگهای خبر: اقتصاد , دستگاه , دلار , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است